Annonce
Bagsiden

Vatikanet forbyder Odense at bruge katolske helgennavne

Kardinal og storinkvisitor Gianluigi Pellegrino har rettet opmærksomheden mod Odenses uretmæssige udnyttelse af katolske brands. Foto: Colourbox

Efter krav fra Warner Bros. måtte Odenses Harry Potter-festival skifte navn. Nu kræver Vatikanet, at byen stopper brugen af katolske helgennavne.

- Skt. Knud, Skt. Hans, Skt. Jørgen, Sct. Alban, Skt. Anne og Skt. Gertrud er ubestrideligt katolske helgener og en uundværlig del af vores brand. Vi har gennem 500 år set gennem fingre med, at protestanter bruger vores registrererede mærker, men nu finder vi os ikke i det længere, skriver kardinal Gianluigi Pellegrino fra Vatikanstatens Inkvisitionskontor i et facebookopslag.

Kravet ledsages af detaljerede trusler om gråd og tænders gnidsel i skærsilden.

Odense Byråd indkaldte i morges til pressemøde om sagen, og vi var med.

Annonce

Fra helgen til HCA

- Det er naturligvis ærgerligt, at navne, som Odense har kunnet slå sig op på i over 900 år, nu ikke længere kan bruges. Men når Harry Potter-festivalen kunne skifte navn til Magiske Dage, uden at det gik ud over oplevelsen, kan vi også, sagde borgmester Peter Rahbæk Juel (S).

- Dyrkelsen af Skt. Knud har haft enorm betydning for Odenses vækst op gennem middelalderen, men nu er vi i nutiden, og Odense har heldigvis en mere moderne kilde at hente navne fra, tilføjede by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).

Den kilde hedder H.C. Andersen.

Store Claus Kirke

- Sankt Albani Kirke er jo katolsk og beholder sit navn. Men i forbindelse med byomdannelsen ændrede vi Skt. Albani Stræde til Skomagerstræde. H.C. Andersen var skomagersøn, og det er oplagt at imødekomme Vatikanets krav ved at fortsætte den navngivning, sagde rådmanden og uddybede:

- Derfor vil Skt. Knuds og Sct. Hans kirker fremover hedde Lille Claus og Store Claus. Skt. Knuds Gade og Skt. Knuds Kirkestræde kommer til at hedde Store Claus Gade og Store Claus Kirkestræde. Offentlige institutioner med helgennavne vil ligeledes skifte navn. Det gælder for eksempel Store Claus Gymnasium og Lille Claus Skole. Det årlige sankthansbål på engel hedder fremover Fyrtøjsbålet.

Lille Idas Plads

Skt. Anne Plads bliver til Lille Idas Plads, mens Skt. Gertruds Stræde bliver til Havfruestræde.

Skt. Jørgen forsvinder væk fra Tommelisegade, Tommeliseengen og Tommelisehaven.

Gråbrødre og Sortebrødre Torv ændres til henholdsvis Elverhøj og Vanddråben.

I byens våbenskjold skiftes Skt. Knud med skjold og sværd ud med Klods-Hans med krage og træsko.

- H.C. Andersen døde barnløs, så nu risikerer vi ikke, at der pludselig står en arving og har rettighederne til noget i Odense, sagde borgmesteren.

Alle rådmændene nikkede og lo. Men da blev det pludselig et frygteligt vejr.

Den sorte skikkelse

Det lynede og tordnede. Regnen skyllede ned, og det var ganske forskrækkeligt. Så bankede det på rådhusets port, og stadsdirektøren gik hen og lukkede op.

Det var en trist, mørk skikkelse, der stod udenfor. Vandet løb ned ad dens hår og dens klæder og ind ad næsen og ud af hælen. Den kneb øjnene sammen, strakte en lang, tynd og helt mørk arm frem og pegede anklagende, mens den hvislede hæst:

- Der er vist Nogen, I har ganske glemt!

Borgmesteren, stadsdirektøren og rådmændene blegnede og udbrød som med én mund: - Skyggen!!

Denne artikel er autogenereret af Bagsidens satirerobot på baggrund af data fra virkeligheden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Annonce