Annonce
Kerteminde

Varsel om højvande - igen: Kommune og beredskab følger prognoser tæt

I sidste uge kørte Kerteminde Kommune grus ud til områder, der var truet af oversvømmelse. Arkivfoto: Michael Bager

DMI varsler - endnu en gang - forhøjet vandstand. Borgere kan hente sandsække i Kerteminde allerede fra tirsdag morgen, mens Kerteminde Kommune afventer situationen indtil tirsdag eftermiddag.

Nordøstfyn: Natten til onsdag ser det endnu engang vådt ud for husejere, der bor i områder, der er truede af oversvømmelse.

DMI varsler igen forhøjet vandstand - kun en uge efter, at der i Kerteminde blev målt en forhøjet vandstand på 1,24 meter.

Lige nu ser det ifølge prognoserne ud til, at vandstanden topper i Kerteminde Havn tidligt onsdag morgen omkring klokken 4 med 1,26 meter over normal vandstand.

I sidste uge forberedte Kerteminde Kommune sig på vandet ved at lave barrierer med presenning og grus flere steder, og der blev lagt sandsække og grus ud til borgerne. Også Beredskab Fyn var på banen og lagde deres watertube langs Dosseringen, hvor vandet stiger mest, fordi området er i direkte kontakt med havet.

Hos Beredskab Fyn og Kerteminde Kommune følger man også denne gang prognosernes udvikling.

- Prognosen siger højvande lige nu, men vi venter lige og ser. Men generelt når prognosen kommer op omkring 1,20, 1,40 så begynder vi at sætte i værk. Lige nu ser prognosen ud til at være der, men vi starter først en 12 timer i forvejen, siger Michael Timm, leder af Park, Vej og Havne i Kerteminde Kommune.

- I løbet af i morgen (tirsdag red.) vurderer vi på, hvordan prognoserne ser ud, hvis de stadig holder i morgen, så vil vi begynde at gøre noget i morgen eftermiddag. Så begynder vi at gøre klar.

Allerede nu oplyser kommunen, at borgere kan hente sandsække tirsdag mellem klokken 7.00 og 15.00 på Materialegården, Kohaven 8 i Kerteminde.

Watertuben, der blev lagt ud langs Dosseringen i sidste uge, viste sig - heldigvis - ikke at være nødvendig.

- Men der var andre steder, der kom til at lide. Inde i bunden af Kerteminde Nor inde ved Munkebo, var der en del sommerhuse, der fik vand. Vi kan ikke sikre alle steder, hele vejen rundt. Så skulle man jo have haft en sluse, siger Michael Timm.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];