Annonce
Indland

Varetægtsfængslet efter motorvejsvanvid: Svensk-serber påkørte bilist flere gange bagfra

En 44-årig svensk-serbisk mand blev onsdag varetægtsfængslet for hensynsløs vanvidskørsel på Fynske Motorvej omkring Langeskov. Foto: Palle Herløv

Med omkring 180 kilometer i timen kørte 44-årig mand med dobbelt statsborgerskab ind i bilist, som var i færd med at overhale lastbil, på den østfynske motorvej. Vanvidskørslen har sendt manden i arresten i foreløbigt fire uger.

Med omkring 180 kilometer i timen kom en 44-årig svensk-serbisk mand tordnende i sin Volvo personbil mod en forankørende bilist på den østfynske motorvej, og puffede flere gange til bilisten, som var i færd med en overhaling af en lastbil.

Det dramatiske vanvidskørsel fandt sted tirsdag klokken 19 omkring Langeskov i vestgående retning, og fordi der var tale om så alvorlig groft hensynløs kørsel valgte politi og anklagemyndighed onsdag eftermiddag at fremstille manden med dobbelt statsborgerskab i grundlovsforhør ved Retten i Odense.

Her blev manden sigtet for straffelovens paragraf 252, som handler om i grov kådhed eller på lignende hensynsløs vis at bringe andres liv i fare ved under sin kørsel på Fynske Motorvej omkring Langeskov bagfra at have påkørt en anden bilist med omkring 180 kilometer i timen, og derefter skubbet til den flere gange.

Ifølge senioranklager Klaus Holten Kristensen betød det, at bilisten, som var under overhaling af en lastbil, blev presset frem og ind mod lastbilen, så begge kolliderede med hinanden.

Annonce

Parkerede i ydersporet

Mens bilisten og lastbilchaufføren holdt ind i vejrabatten havde de en forventning om, at manden i Volvoen gjorde det samme. Det gjorde han først to kilometer længere fremme ad motorvejen i vestlig retning, hvor han igen på hensynsløs vis parkerede sin bil i den yderste vognbane, dvs. i ydersporet ind mod midterrabatten.

To personer i en civil militær tjenestebil standsede, mens andre trafikanter på motorvejen overhalede højre om formentligt i den tro, at der var tale om et trafikuheld. De to militære personer tilbageholdt den 44-årige svensk-serber, men alligevel lykkedes det for ham at sparke den ene på venstre lår.

- Det, der umiddelbart kan ligne et almindeligt færdselsuheld, løfter vi altså op i straffeloven. Svensk-serberen kører ikke kun op bagi en anden bil, men at han bliver ved med at puffe nogle gange, indtil bilisten skubbes ind til højre ind i lastbilen, er en skærpende omstændighed, siger senioranklageren.

Skaderne på bilen, en Fiat 500, svarer til skaderne på lastbilen, og på, hvordan hændelsesforløbet har været.

Søforklaringer

Ifølge de to miltærfolk kørte den 44-årige mand allerede vildt inden påkørslen ved blandt andet at skifte fra vognbane til vognbane, og med en hastighed anslået af dem til omkring 200 kilometer i timen.

At manden så efterfølgende standser i det yderste motorvejsspor er også med til at bringe andre mennesker i fare.

Under grundlovsforhøret kunne han ikke huske, hvad der var sket, men det er endnu uvist, om han under kørslen var påvirket af alkohol eller stoffer.

Han kunne heller ikke redegøre for sin bopæl, men hævdede, han har huse i både Danmark, Sverige og Serbien. Da han blev bedt om at nævne byen, hvor hans danske hus ligger, svarede han med et fiktivt bynavn.

Hvorfor han var i Danmark svarede han, at det var for at besøge sin veninde og pegede på den tolk, som retten havde indkaldt til at oversætte. Tolken havde dog aldrig set manden før.

Retten valgte at varetægtsfængsle svensk-serberen i foreløbigt fire uger for at være sikker på, han ikke flygter ud af Danmark, inden han får sin dom.

Kriminalforsorgen skal nu kigge på mandens mentale habitus, og mens han sidder i arresten er hans Volvo i politiets varetægt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];