Annonce
Sport

Van Garderen-exit knuser BMC-managers podiedrømme

Tejay van Garderen diskuterer situtionen med sin sportsdirektør. Kort efter stod han af. Syg og træt.

Tejay van Garderen stod onsdag af Tour-feltet, og dermed bristede holdets drømme om en podieplads i Paris.

17. etape blev en gigantisk nedtur for BMC-holdet, da holdkaptajn Tejay van Garderen måtte udgå grundet sygdom.

Amerikaneren lå ellers nummer tre i det samlede klassement, og efter flot kørsel i Pyrenæerne drømte holdet om en podieplads i Paris, men de drømme blev knust, da Van Garderen satte sig ind i holdbilen midtvejs på etapen.

- Alle ved, hvad det her betyder for os. Det behøver jeg vel ikke forklare, lyder det fra en ekstremt skuffet BMC-manager, Jim Ochowicz, til Ritzau.

- Det er en kæmpe skuffelse. Vi havde et håb om at komme på podiet.

Med Van Garderen og podiet væk skal holdet nytænke strategien, erkender Ochowicz.

- Vi evaluerer senere, men vi skal helt sikkert ændre vores strategi. Nu har vi ikke noget klassementhåb, men måske skal vi forsøge at få Samuel Sánchez i top-10, lyder det fra BMC-manageren.

BMC kan dog glæde sig over, at holdet allerede har tre etapesejre fra årets Tour.

Rohan Dennis vandt enkeltstarten på 1. etape, holdtidskørslen blev vundet på 9. etape, mens Greg Van Avermaet snuppede 13. etape.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce