Annonce
Læserbrev

Van(d)vittig. Digital fremtid

Læserbrev: Så kom det da det digitale til adgangen til en tur i vandet. Lørdag morgen fik jeg af den altid venlige og smilende “billetdame” i indgangen til Svømmehallen Klosterbakken overrakt en folder, Nem Billet stod der. At blikket i “billetdamens” øjne var noget sørgmodigt, forstår jeg godt, for i dag præsenterede hun sin egen afsked. Hun er fra 1. januar erstattet af en automat.

Se, jeg er ikke modstander af digitale løsninger, men da jeg satte mig ned og læste den udleverede folder, blev det klart for mig, at her er gang i en serviceforringelse med vidtgående konsekvenser. Ja, det er da nemt nok at trække en billet, men der er kun tænkt på umiddelbar rationel besparelse. En svømmehal er for mig og mange andre et samlet trygt og hyggeligt miljø, skabt af alle os brugere og personale i forening. Jeg gruer for mit fremtidige møde med automater og udpræget misligholdelse af forhal og toiletter, det tit er konsekvensen, når den menneskelige imødekommenhed erstattes af kold betjening.

“Skabene i svømmehallerne er lavet om, så du selv skal have en hængelås med for at låse dit skab” står der i folderen. Betyder det, at det nuværende velfungerende digetale båndsystem skrottes? Det må have kostet millioner, da det for få år siden blev etableret. Skal det erstattes med medbragte hængelåse, så tillykke til dem, der handler med hængelåse, det giver overskud i kassen. En hængelås er for mig mest et symbol, der hænges på en bro i Paris, men nu skal jeg bære nøglen i en snor, om en hvis legemsdel, mens jeg bader i min skønne svømmehal. Kære kvinder - køb en med kode.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Odeon. Jeg håber, at sandheden kommer frem

Læserbrev: Det glæder mig at læse, at borgmester Peter Rahbæk Juul (S) nu også bakker op om en forklaring fra Odeon i forbindelse med aflysningen af den eksilkinesiske dansetrup Shen Yun. Forhåbentlig kan vi nu endelig kan få en afklaring på, hvilken af de forskellige forklaringer Odeon ønsker at holde fast i, om der rent faktisk er hold i én af disse forklaringer, eller om Kinas håndlangere virkelig har fået slået deres klo i Odeon. Borgmesteren har tidligere givet udtryk for, at byråd og myndighed skal passe på med at stikke deres lange næse i en privat virksomhed og deres forretning. Men når selvsamme virksomhed er ejet og betalt af byens borgere og har indgået en driftsaftale med Odense Kommune, er det en anden sag. Med dén aftale har Odeon nemlig forpligtet sig til at overholde Odense Kommunes kulturpolitik, ”Med odenseanerne i centrum. Kunst- og kulturliv som storbygenerator”, som tager udgangspunkt i følgende; beriger, udfordrer og skærper odenseanerne gennem hele livet; bidrager til odenseanernes livskvalitet, trivsel og udfoldelsesmuligheder inden for kunst og kultur og; skaber fællesskaber mellem mennesker og sammenhængskraft i byen. Ydermere skal ‘...kunst- og kulturlivet i Odense være relevant for sit publikum’ samt …’berige og bidrage med kant og refleksion til odenseanerne og byens gæster.’ Uanset af hvilke årsager Odeon begrunder aflysningen af Shen Yun med, mener jeg ikke, at de har levet op til deres aftale. Og det ser jeg som et kæmpe troværdighedsproblem - for Odeon selv, vores by, borgere og besøgende. Men især for Odense set i et internationalt perspektiv. Jeg håber, at sandheden ser dagens lys, så vi alle fremadrettet kan være forvisset om, at i Odense er der rum for alle former for kunst og kultur.

Odense For abonnenter

Odense Kommune erkender svigt: Spejlglat vej skulle have været saltet længe inden dødsulykke

Annonce