Annonce
Kultur

Valravnen lugter blod

- Vores forsanger Anna Katrin Egilstrød er meget karismatisk. Mange unge kan identificere sig med hende, når hun står på scenen og formidler nordisk historie. Gymnasieeleverne er helt solgt, siger Martin Seeberg fra Valravn.

Folktronica-kvintetten Valravn er nærmest enerådende på den danske rootsscene, hvor de har udfyldt tomrummet efter Sorten Muld. Gruppen optræder til ROOTS, der sparker Odense Folk Festival i gang torsdag aften.

Da den internationalt berømmede gruppe Sorten Muld for fem år siden besluttede at begrave sig på ubestemt tid, opstod der et vakuum på den eksperimenterende, danske folkscene. Et tomrum som Martin Seeberg, der selv havde bidraget med jødeharpe og sækkepibe på gruppens album "III", så sit snit til at fylde ud med gruppen Valravn, som ligeledes dyrker den nordiske folkemusiktradition forfinet og suppleret med elektroniske elementer.

- Langt de fleste bands, der spillede i denne niche, er stoppet eller kører på meget lavt blus disse år. Norske Gåte og svenske Gjallarhorn samt Hedningarna har ikke turneret længe, så Valravn er, som jeg ser det, eneste band i Norden til at servicere efterspørgslen på denne type musik, fortæller 43-årige Martin Seeberg.

Valravn er dog ikke blot en kynisk ådselsæder, der forlyster sig med lunserne fra andre gruppers korpusser. Den forsøger at fremavle sit helt eget publikum på danske efterskoler og gymnasier, hvor både historielærerne og eleverne sætter pris på sange med udgangspunkt i de nordiske sagn og Nordens historie.

- Lærerne klapper i deres hænder, fordi det gør det nemmere og sjovere at formidle det gamle kulturstof gennem en anderledes koncertoplevelse. Eleverne synes, det både er underholdende og meget trendy, fordi vi har meget elektronik med. Desuden fornemmer jeg, at mange unge gerne lytter til musik med flere lag og noget substans, forklarer Martin Seeberg, der håber, at mange af eleverne bliver potentielle fans de kommende år.

Annonce

Kraftfuldt bandnavn

Valravn startede med at flyve meget lavt, og de første år optrådte det udelukkende på middelaldermarkeder. Senere tog gruppen elektronikken til sig og baskede sig ind på de større rockscener, hvor et markant publikum tog vel imod dem.

- Vi havde allerede fra begyndelsen et stort publikum, der dyrkede middelalder- og rollespilsuniverset. Når det blev parret med folk- og roots­publikummet, skabte det en god stemning, hvor de skiftevis trak hinanden op, forklarer Martin Seeberg.

Selv om han fornemmer, at rootsmusikken går en lysere fremtid i møde, forventer han ingenlunde, at genren bliver kæmpestor i bred forstand.

- Det bliver aldrig populært som amerikansk popmusik, men der er et markant publikumslag, der ikke er helt så lettilgængeligt, som dyrker det mere alternative. Og når jeg tænker på, hvor hurtigt det hele er vokset med Valravn på få år, er det svært at spå om, hvor langt det kan nå, siger Martin Seeberg.

Selv om Valravn for de uindviede kunne minde meget om Sorten Muld, er der tale om to vidt forskellige størrelser. Ikke kun musikalsk.

- For det første har Valravn ikke haft et stort pladeselskab i ryggen. For det andet har vi slet ikke fået samme bevågenhed eller er blevet hypet i diverse medier, fortæller Martin Seeberg, der foreslog bandnavnet.

- Sorten Muld havde et nummer om en valravn. Derfor var det et oplagt bandnavn, som kunne betyde, at deres publikum også blev vores. Desuden er det et meget kraftfuldt symbol, der har rødder i den nordiske mytologi, så det var et meget velovervejet navn, selv om det i dag måske begynder at klemme lidt, fordi vi bevæger os lidt uden for de oprindelige rammer.

Den bratschansvarlige alderspræsident i Valravn har været med til at arrangere Odense Folk Festival i en årrække, og han mener, at roots­delen torsdag aften løfter det samlede arrangement.

- Det gælder om at få snebolden til at rulle, og da Valravn er ét af de bands inden for den danske folkscene, der begynder at kunne trække en del folk til, er det meget fornuftigt, vi spiller på åbningsdagen, siger Martin Seeberg, inden hans seksårige søn gør opmærksom på, at interviewet altså har taget megalang tid.

Farmand spørger om lov til at svare på et enkelt spørgsmål til og får modstræbende et ja.

Det kunne virke som en svær balancegang at forene den tilbageskuende rootsmusik med den moderne og fremadskuende elektroniske. Sådan ser Martin Seeberg ikke på det.

- Faktisk passer de to verdener rigtig godt sammen, da meget af den magi og de klangflader, vi bruger elektronikken til, er med til at bygge et univers op, som man ikke kan skabe alene med akustiske instrumenter. Det største problem er nok at blive enige internt i Valravn om, hvor langt vi skal gå, for at de to verdener stadig passer sammen. I selve tekstuniverset må den røde tråd gerne holde sig inden for udgangspunktet med sagn og ballader fra Norden. Men på det kommende album åbner vi lidt for posen og byder på flere lidt mere moderne tekster. Vi er ikke helt enige, men jeg har måttet overgive mig, fordi de nyere tekster er så pisseflotte og rammer noget bredere, hvilket igen betyder et potentielt endnu større publikum, siger Martin Seeberg.

ROOTS, Odense Folk Festival torsdag kl. 20, Magasinet, Odense

Annonce
Annonce
Danmark

Her er de nyeste corona-tal:

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

April 1960: Gadegennembrud i Nørregade

Leder For abonnenter

Det er okay at være ufuldkommen - det er Mette Frederiksen også

Vi fejrer som bekendt påske, fordi Jesus, Guds søn, i disse dage for næsten 2000 år siden blev korsfæstet, døde, blev begravet - og på tredjedagen genopstod fra de døde. Påskedagene er derfor en fortælling om lidelse, smerte og død - og samtidig om det ufattelige, det guddommelige, det ophøjede. Påsken er imidlertid også ramme om noget såre menneskeligt, velkendt og jordnært; om disciplenes dårskab og svigefuldhed, deres misgreb og fejltrin, deres løgne, deres ufuldkommenhed. For Jesu disciple var fejlbarlige mennesker som os andre. De var kyniske og selviske, frygtsomme og troløse; de fornægtede ham, de stak af i rædsel, de tvivlede. Selv Jesus viste sig som et menneske, da angsten og afmagten og smerterne overmandede ham: "Min gud, min gud, hvorfor har du forladt mig", råbte han, da han hang på sit kors. På den måde binder påskedagene det guddommelige og det såre menneskelige sammen. De menneskelige svagheder, som du og jeg rummer, rummede Jesus og hans disciple også. Det, som du og jeg ikke magter, magtede Jesus og hans disciple heller ikke. For frygten er svær at bære, lidelsen er svær at bære, døden er svær at bære. Ikke mindst i disse tider. Påsken er tillige forræderiets tid. Om lidt forråder Judas sin kammerat. I den nattemørke Getsemane Have vil Judas gå hen til Jesus og kysse ham, give ham et judaskys, så de romerske legionærer kan anholde Guds søn og siden torturere og dræbe ham. De færreste af os har sendt et andet menneske i døden, men de fleste af os har ikke desto mindre svigtet et menneske, svigtet en tillid, snydt på vægten – og derfor kan fortællingen om Judas’ forræderi være genkendelig for mange af os. På søndag sker der noget ufatteligt: Jesus sætter sig ud over døden, genopstår fra de døde og bliver på den måde guddommelig. Inden da viser han og hans disciple sig som lige så ufuldkomne mennesker som alle os andre, statsminister Mette Frederiksen inklusive. Det giver en særlig ro for alle, uanset om man tror eller ej: At selv den, der er guddommelig, kan være ufuldkommen. Ligesom os andre.

Fyn

Sådan har corona ramt Fyn: Få overblikket over de nyeste tal fra myndighederne

Danmark

Live: Coronavirus ændrer studentereksamen - alle afgangselever skal op i færre fag 

Nordfyn

Den sidste vinder i avisens kampagne er fundet: Lone har købt havegrej og dagligvarer i Otterup

Mindeord For abonnenter

Mindeord: Pia Tørving var sprællevende, spændende og engageret - sådan vil vi huske hende

Annonce