Annonce
Debat

Valg af nye biler til ældreplejen i Nyborg

Arkivfoto: Mogens Rasmussen
Annonce

For ganske nylig indgik byrådet i Nyborg en aftale om indkøb af nye biler til deres flåde af køretøjer til ældreplejen.

Det blev naturligvis diskuteret, om man kunne bruge elbiler, når man nu ønsker at pryde sig med betegnelsen “grøn kommune”, men de blev fravalgt af umiddelbart underlige årsager. Udbuddet viste sig at være så fejlbehæftet, så det blev nødvendigt med en ny udbudsrunde.

Også denne gang er der lavet en umiddelbart mærkværdig konklusion i byrådets præsentation af det kommende valg af biler, hvor man proklamerer, at diverse ulemper ved elbiler gør, at en elbilsflåde ville skulle bestå af 43 biler, og man derfor vælger et alternativ på 27 hybridbiler.

Jeg er fuldt ud med på, at enhver rapport med mange betingelser kan drejes og vinkles, så alle detaljer og gætterier omkring den fremtidige drift af en bilflåde kan give udfald til fordel for enhver konklusion, man ønsker at nå frem til. Men det er ikke muligt med en nogenlunde neutral bedømmelse at nå frem til så voldsom merudgift for elbilsdrift frem for benzinbilsdrift, som visse af Nyborgs politikere nu forsøger at fremsætte.

Vi i Nye Borgerlige går ikke ind for at ødsle med skatteydernes penge under nogen omstændigheder, men vi går til gengæld stærkt ind for at beskytte miljøet og tage rationelle beslutninger med fuld åbenhed omkring grundlaget for dem.

En servicebil i hjemmeplejen kører sjældent mere end 50 km per vagt, og en moderne Renault Zoe kan påregnes at have 250 km til rådighed i sit batteri. Der er altså ikke engang behov for at stille dem til opladning hver nat, hvilket ellers nok skulle være muligt, hvis man ønskede det.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Rahbæk Juel efter statsminister-kritik af coronasmitten i Vollsmose: - Nu er der hul på bylden med testene

Odense

Udmelding på pressemøde om coronaudbruddet i Vollsmose: Massivt flere test og flere muligheder for isolation af syge i bydelen

Annonce