Annonce
Indland

V: Helt okay at kronprinsen kører over stormlukket bro

Karsten Nonbo fra Venstre forsvarer kronprinsens tur over Storebæltsbroen. Socialdemokraterne er uenige.

Formanden for Færdselssikkerhedskommissionen, Karsten Nonbo, forsvarer, at kronprinsens bil natten til søndag passerede Storebæltsbroen, selvom broen var lukket for trafik på grund af stormvejret.

- Man har garanteret foretaget en konkret vurdering af det køretøj, og vi må jo nok sige, at kongefamilien har nogle fortrin frem for os andre, og den bil er jo tungere end andre tilsvarende køretøjer, siger Karsten Nonbo, der også er medlem af Folketingets Transportudvalg for Venstre, til Ritzau.

Spørgsmål: Hvad vejer den?

- Det tør jeg ikke sige, men den har jo visse sikringer.

Spørgsmål: Men ved du, om den er tungere end andre biler?

- Nej, men det vil jeg tro. Og man har foretaget en konkret vurdering, og man udsætter jo ikke kronprinsen for fare. Havde der været en risiko, ville man have sendt ham med den færge, der sejlede på det tidspunkt, siger Karsten Nonbo.

Direktøren i Sund og Bælt kalder det i dag "fuldstændig uforsvarligt", at kronprinsens bil kørte uden om de øvrige ventende bilister og tog turen over den lukkede bro.

Karsten Nonbo afviser, at den slags kan være med til at underminere bilisternes tillid til luknings-systemet.

- Det er jo sket før, at vi har givet kongefamilien særlige privilegier, som vi andre dødelige ikke har. Så jeg er sikker på, at der har været en konkret vurdering, for man ville ikke have gamblet med sikkerheden.

Den holdning deles dog ikke af Færdselssikkerhedskomissionens næstformand, socialdemokraten Jan Johansen.

- Når vi lukker broen, skal det være livsnødvendig kørsel, før man kører over, og det kan jeg ikke tro, at det var i det her tilfælde, siger han og afviser, at kongehusets biler skulle være mindre udsatte i den kraftige vind end andre køretøjer.

- Der er masser, der kører i lige så tunge biler, som ikke har fået lov til at køre over.

- Selv om man er konge eller politiker, så er man ikke hævet over loven, og det havde set bedre ud, hvis kronprinsen havde taget toget sammen med os andre, påpeger Jan Johansen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce