Annonce
Hus og have

Værktøjskassen: Trailer - nu med bremse

1: Traileren løfter sig nogenlunde smertefrit - også helt op i lodret. Men det kræver for mange kræfter, og …
Med et snedigt spil kan selv en pensioneret svagpisser rejse sin trailer op.
Annonce

I sidste uge skrottede jeg vores store gamle boogie-trailer med bremser og alt det der. Den var slidt op og hang i laser, og desuden var jeg træt af, at den var så tung at bakse rund med.

I stedet anskaffede jeg en mindre og meget lettere Brenderup 1205 med én aksel. Den vejer ikke meget mere end en trillebør, og så kan den - i lighed med en trillebør - tippe. Eller rettere: Den kan tilte - den kan vippe 35-40 grader bagover, så man lettere kan læsse tunge ting af. Og hvis man har et spil, kan man slæbe tunge ting op på ladet uden ramper - ganske smart.

Men især har den lille fikse model den snedige egenskab, at den kan rejses op, så den står på bagenden - og som den sidste og afgørende finesse kan trækstangen herefter foldes ned langs med ladet (ned imellem hjulene), så den opretstående trailer ikke er højere, end ladet er langt.

Som den står her i lodret position, har den altså et ganske lille fodaftryk - den fylder ikke ret meget i indkørslen, og fordi trækstangen kan vippes ned, kan den endda stilles under et udhæng eller ligefrem i bunden af carporten eller garagen. Det er smart.

Men desværre fandt jeg hurtigt ud af, at man skal være stærk som en okse for at vippe traileren op at stå på bagenden - det er simpelthen umuligt, medmindre man har overarme på størrelse med skinker.

Den gode idé er altså intet værd i den virkelige verden - det må vi gøre noget ved.

2: … efter blot et øjeblik vælter den med et brag - der er god plads til forbedringer.
Annonce

Knald på

Hvad gør man så? Man hitter på noget - man får den idé, at når trækstangen er hængslet inde under ladet, så den kan vippes hele vejen rundt om sig selv og ind imellem hjulene, så kan den vel også bruges som en slags støtteben, som kan presse traileren op at stå: Når ladet vippes bagover, og trækstangen lægges ned imod jorden, så udgør de jo de skrå sider i et A - så mangler man bare et spil eller noget andet, som kan tække de to sider sammen - så vil A’et rejse sig op, og til sidst vil traileren stå op.

Sådan gør vi! Spillet fandt jeg hos PrimusDanmark for sølle 250 kroner - den slags, som bruges til at hale joller op på bådtrailere.

Det svære er at montere spillet uden at svejse eller bore huller i vangerne/trækstangen - det svækker nemlig konstruktionen, og det må man ikke. Men der er i forvejen huller til montering af støttehjulet - af en eller anden grund i begge sider - så jeg lavede en skabelon og drønede af sted til smeden. Han er meget-meget flink og hedder Kim, for det gør sådan nogle altid - han baskede en 3 mm plade ud og bukkede vinger på. Med sine fantastiske maskiner er det noget, han klarer på et øjeblik - formedelst lidt gryn til kaffekassen.

Vel hjemme borede jeg diverse huller og monterede spillet med 10 mm bolte (se fotos) - og kunne straks konstatere, at det virkede.

Men der var godt nok knald på det udmærkede, men lidt primitive spil - det var, så det sang i den spændte rem. Spil og plade var presset til det yderste, men det holdt.

Annonce

Dårlig balance

Traileren løftede sig, men slet ikke så villigt, som jeg havde troet. Det var trækstangens skraben imod fliserne, som gjorde modstand, så jeg lavede et lille rulle-bræt - og sandelig: Nu rejste traileren sig stolt og mere villigt imod himlen - det første stykke vej skal der tages ganske godt ved, men i takt med at benene i A’et samles, går det let og elegant, og der stod traileren så og knejsede i al sin pragt.

Jeg var godt tilfreds med mig selv og kikkede et sekund den anden vej, da jeg ud af øjenkrogen registrerede, at noget var ved at ske - jeg nåede lige at springe til side, før traileren kom buldrende og landede med et brag, hvor jeg sekundet før havde stået. Trækstang og spil var bukket ind under ladet - det så lidt komisk ud.

Og Fruen var allerede godt på vej til at blive sur over, at jeg absolut skulle rode og regere og sandsynligvis ødelægge hendes nye trailer, før jeg overhovedet havde kørt så meget som et enkelt læs skrammel væk. Hvorfor kan du ikke bare være som andre - hvorfor skal du altid være smart og regne den ud?

Det kunne jeg jo ikke rigtigt sige noget til - ud over, at det er nu engang min skæbne. Men hun hjalp dog med at rejse djævelskabet op igen, og denne gang stivede jeg den af med en jernstang som støtteben.

Lidt eksperimenteren viste ganske rigtigt, at traileren står umanerligt usikkert på bagenden - trækstang og aksel med hjul bringer den ud af balance, så der kun skal et lille puf eller et vindpust til at vælte den - dårligt design - noget måtte gøres.

3: Først svejser man et T af 20 mm aksel - monterer to hjul og en træk-kugle - så …
Annonce

Uden bremser

Problemet er, at trækstangen er lidt for kort til at fungere som støtte, men så fik jeg en god idé: Væk med rulle-brættet - hit med to punkterfrie hjul og træk-kugle (igen måtte PrimusDanmark holde for) - så svejsede jeg to stykker 20 mm aksel sammen til et T - monterede trækkuglen ude i enden og satte de to gule hjul på - se foto.

Nu kørte hejseværket som en drøm, og trækstangen fungerer som et absolut nødvendigt støttehjul, fordi den er blevet lidt længere.

Ganske snedigt - og det stopper ikke her. Som sagt er der ganske meget knald på spillet, så der skal lidt kræfter til at dreje det, men hos Biltema fandt jeg en skraldenøgle, som kan trækkes ud til dobbelt længde, så man har ekstra moment, når der er brug for det.

Men så opdagede jeg et nyt problem, nemlig at spillet ikke har nogen bremse, men kun en skralde. Man kan derfor ikke fire spillet langsomt af - når man vipper traileren ned igen, kommer den altså væltende ned med et brag, så man skal springe for livet - ikke godt for en stivbenet pensionist!

4: … klikker man kuglen fast i trækket - den sidder forbavsende godt fast, og …
Annonce

En solid strop

Men problemer er jo til for at blive løst, og jeg greb i første omgang til en solid strop - man er vel sejler: Bind stroppen til spillet og før den anden ende hen om akslen - to gange rundt, please - og så tilbage igen. Den ekstra omgang gør, at du kan holde trailerens vægt med let hånd, så du med lidt øvelse kan fire traileren langsomt af uden at bruge ret mange kræfter.

Men jeg vil gerne lige advare: Det første stykke vej, når du løfter traileren, er der seriøst meget knald på spillet, og når du firer af, er der tilsvarende meget smæk på stroppen. Det skal altså ikke være et billigt kotøjr, men rigtig solid strop - for eksempel en god fortøjning.

Den rette løsning er selvfølgelig en form for spil, som kan bremses, når det løber baglæns - men det får man ikke for 250 kroner, og det fungerer fint med stroppen - en rigtig sømandsløsning.

Og her havde jeg så tænkt mig at slutte artiklen med en opfordring til læserne om at finde på noget bedre og mere strømlinet - ét eller andet, som kan bygges på det billige og ellers udmærkede trailer-spil - og så kunne jeg fortælle om det i næste uge. Men ved nærmere eftertanke faldt det mig ind, at det måske var lidt for billigt sluppet - bare at tørre problemerne af på læserne.

5: … nu går det meget lettere med at løfte traileren - faktisk som en leg, og desuden …
Annonce

Nu med bremse

Så jeg måtte igen sætte sving i de små grå - og fik også en rimeligt god idé. Noget med en ekscentrisk aksel, som klemmer på remmen - men hvordan laver man en ekscentrisk aksel?

Det måtte være noget for min gode ven, Henrik - han kan det hele og har alt, hvad man kan drømme om, på sit værksted. Men ikke lige den rigtige dims til dette formål - sagde han i telefonen.

- Men hvorfor ikke bare …

Og så kørte det derudad - for man kunne jo også gøre sådan og sådan - nej, så er det meget bedre at gøre sådan - idéerne væltede frem, de var gode, men blev jordet på stribe, indtil Henrik kundgjorde, at:

- Nu ved jeg det - nu ved jeg lige præcis, hvordan du skal gøre …

Eller også var det mig, der sagde det - det kan jeg helt ærligt ikke huske, og det tror jeg heller ikke, at Henrik kan, for det er sådan, det er, når man slår sine hjerner sammen for at hitte på en god løsning: Man lader sig inspirere af hinandens idéer, uanset om de dur eller ej. De fleste holder ikke en meter, men pludselig er den der bare, og så er det ikke min idé eller Henriks idé - det er vores idé.

På billederne kan du se, hvad vi fandt på - vi kalder fidusen for ”den trinløst doserbare friktionsbremse”. Jeg måtte justere lidt på detaljerne, og det var først efter 4-5 forsøg, at jeg fik det til at virke - nu sidder den til gengæld lige i øjet.

Desværre kræver modellen, at man kan bore, svejse og skære gevind - ikke en hel masse, men til husbehov. Idéen er, at ”bøjlen” tvinger remmen ud på en omvej, når man drejer akslen med det dertil indrettede håndtag - og drejer man håndtaget ”helt i bund”, bliver remmen ydermere klemt imod bunden af spillet, så det bremser helt. Det virker perfekt.

Svagheden er, at remmen med tiden vil blive slidt af friktionen, men den er ikke ret dyr, og den holder længe - tror vi nok.

Så nu har vi altså en trailer, som i praksis kan rejses op og fires ned igen, uden at man behøver at være et muskelbundt.

Hvis du er fiks på fingrene, kan du lave det selv - andre må vente på, at Brenderup for lavet et spil med bremse og et passende beslag, som man kan købe og montere.

6: … er trækstangen nu lidt længere, så den hindrer, at traileren vælter - og med en …
7: … solid strop (fx en fortøjning eller skøde) ført et par gange rundt om akslen …
8: … kan du med let hånd og fuld kontrol fire traileren tilbage til vandret, og …
9: … så er vi klar til at køre skidt og skrammel væk - og nogen har renset fliserne!
10: Men fidusen med tovet er lidt primitiv - vi har brug for en bremse på spillet - sådan?
11: Nej, det virker ikke - vi er nødt til at gøre sådan her - en bøjle, som dels fører remmen, og …
12: … dels giver bedre friktion OG dels klemmer og helt bremser remmen …
13: … når man med let hånd vipper det elegante håndtag helt bagover - perfekt!
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv For abonnenter

Trods nedgang i industrien hæver fynske Alumeco bundlinjen: Omstrukturering har givet pote

Kerteminde For abonnenter

60 dage for et facebook opslag: - Det er samfundet, der har censureret en folkevalgt politiker, mener forsvarsadvokat

Alarm 112

Peter Madsen skal for en dommer onsdag formiddag efter flugt

Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Annonce