Annonce
Hus og have

Værktøjskassen: Fransk vask og strygning

Tegning: Gert Ejton
Hvordan man ordner udstødningen og sparer en masse penge.
Annonce

Jeg har en gammel bil - det er en ... Nej, det vil jeg ikke sige, fordi det egentlig ikke har noget med sagen at gøre, og i det øjeblik, jeg bralrer ud med mærke og model, så stjæler det al opmærksomheden: Nåhhh, det er sådan én, han kører i - jeg tænkte det nok ...

Og dertil kommer, at pointen af det følgende er lige relevant, om du kører Skoda eller Mercedes - om det er en tysker, en franskmand eller en japaner - om det er en lille beskeden bil eller en stor og blæret kasse.

Så jeg vil nøjes med at sige, at det er en halvstor bil af lettere maskulint tilsnit - man sidder højt, den kører skidegodt og var lidt dyr. Men jeg købte den som let brugt, lige da finanskrisen fik utallige virksomheder til at skille sig af med deres lidt for luksuriøse firmabiler.

Så det er altså en halvdyr bil, men jeg fik den billigt!

Annonce

Ikke ny mere

Og her for nylig skete der så fire ting i rækkefølge:

1: Jeg opdagede, at jeg skulle til periodisk syn, som det hedder. Jeg opdagede faktisk, at jeg for længst skulle have været til syn, og jeg var noget usikker på, hvor meget der skulle gøres, før bilen kunne godkendes.

2. Jeg opdagede, at min “nye bil” er fra 2007. Uden at jeg har lagt mærke til det, er den altså blevet 13 år gammel, og det er på høje tid, at jeg får rettet mit verdensbillede: Jeg kører ikke rundt i en “næsten ny bil”, men i en gammel kasse!

3: Jeg fik aftalt med en bekendt, som har et lille værksted med en god lift, at han ville lave bilen klar til syn - med mig som assistent. Og med det for øje bestilte jeg reservedele hjem til de reparationer, som helt sikkert skulle laves: Skift af bremser for og bag, støddæmpere og fjedre for, tjekke lys og alt det sædvanlige med viskere, skifte olie, bremsevæske, alverdens filtre - og alt det der - og styretøjet dryppede olie!

4: Vi nåede af skifte bremser bag og skifte en returslange til styretøjet. Så faldt det mig ind, at det nok var en god idé at slå et slag forbi synshallen for at bestille en tid og tjekke, hvornår det var absolut sidste chance, hvis jeg ikke ville have en kæmpe bøde.

Annonce

Overraskelse

Jeg kom altså ikke for at få synet bilen, men den flinke mand konstaterede køligt, jeg allerede var for sent på den, og hvis jeg ville undgå en endnu større bøde, end den jeg allerede stod til, var det nu!

Så inden jeg nåede at protestere, stod bilen oppe på liften. Der blev banket her og der og alle vegne - jeg ærgrede mig gul og grøn, for vi var jo slet ikke klar til syn.

Alting blev metodisk testet. Jeg kan garantere, at intet blev overset, for sådan er han nemlig, min faste synsmand - han er flink, han gi’r kaffe og han ta’r sig god tid til at forklare alting, hvis man spørger - men han er også omhyggelig, og han gi’r ikke ved dørene, så jeg frygtede det værste.

Og så trillede han en tur, han prøvede bremserne og lavede test af udstødningen - og nu frygtede jeg ikke bare det værste, men kunne dårligt trække vejret af skræk, medens han gjorde regnestykket op og printede resultatet af testen ud på computeren:

- Den venstre forlygte stod for højt, men den har jeg lige justeret - og så er der anhængertrækket, som skal ordnes, men det er ikke noget, du skal stille om med.

Så bilen blev godkendt.

- At hvad siger du?

Annonce

Alt skal ordnes

Jeg var chokeret, men - som man siger: På den gode måde!

Jeg var kommet for at bestille en tid til syn, men ved en sær form for bagholdsangreb var det hele pludselig overstået. Hvor heldig kan man være?

Jeg kunne i princippet afblæse resten af projektet, og jeg følte mig ret fristet - men jeg besluttede, at jeg tværtimod ville fejre den uventede godkendelse ved at være ekstra god ved “den gamle kasse”: Alt skulle laves, så den kunne køre to år mere og uden problemer.

Og med alt mente jeg blandt andet, at hver eneste advarselslampe skulle “slukkes” - i de seneste år har jeg nemlig vænnet mig til, at instrumentbordet var fyldt med kulørte lamper, som advarer om alt muligt og umuligt, men de fleste er bare pjat: Det er kun de røde, man skal tage sig af - bare så du ved det.

Nå, men jeg holdt mit løfte - alt blev lavet. Selv brændstoffilteret blev skiftet, og derved fik jeg så også slukket lyset i den sidste advarselslampe.

Annonce

Filter kaput

Jeg nød den uvante fornemmelse af at køre i en helt fejlfri bil i en uges tid - og så gik det galt. Motoren mistede fuldstændigt pusten, og en orange lampe lyste op - instruktionsbogen sagde, at jeg straks skulle ringe til banken og få forhøjet kassekreditten og derefter køre til en autoriseret mekaniker, fordi der var noget i vejen med partikelfilteret.

Det er jo en diesel, som ganske vist er halvgammel, men akkurat så moderne, at den er med partikelfilter, og det har jeg før haft bøvl med, så glæde var vendt til sorg - om man så må sige. For omring fem år siden fik jeg nemlig “renoveret” filteret, hvilket kunne gøres for det halve af, hvad et nyt filter koster - det kan så til gengæld kun gøres én gang, så jeg kunne regne ud, at jeg nu stod til en regning på 15.000 kroner for et nyt filter - gisp!

Annonce

Kan/kan ikke

Men nu er jeg ikke typen, som betaler 15.000 (plus arbejdsløn) for noget som helst, medmindre jeg har overbevist mig selv om, at det er absolut nødvendigt, og der ikke nogen som helst vej udenom.

Jeg overvejede faktisk seriøst, om det måske var på tide at skrotte bilen - og på den anden side havde vi jo for fa’en lige synet den, såh ...

Jeg satte mig ved computeren og forsøgte at lære alt om partikelfiltre til dieselbiler, hvordan de virker, og især hvorfor de nogle gange ikke virker og derfor skal skiftes - for det viste sig selvfølgelig at være et meget udbredt fænomen.

Der er groft sagt to skoler inden for spørgsmålet, hvad man gør, når partikelfilteret ikke vil mere - nogle sværger til, at der skal et nyt filter til (det siger importøren af mit bilmærke eksempelvis, og det er jo ikke godt), og så er der alle dem, som siger, at man bare skal have sit filter renset. Og iblandt de sidste er der igen to skoler - nemlig dem, som siger, at det kan man sagtens gøre selv, og så dem, der siger, at det er et job for specialister.

Annonce

Mange kloge

Jeg besluttede mig til, at jeg ville prøve selv - og på Youtube er der så igen to skoler, som har ret forskellige meninger om, hvordan man skal gøre: Den ene (og det er nok de fleste) holder på, at man skal købe et af de “kommercielle” produkter, som sælges til formålet. Det er kemi af uigennemskuelig art, som typisk pustes ind i filteret via de to huller til trykmåling ved indgang og udgang af filter - så skal det virke i et stykke tid, og så starter man bilen, så opløst skidt og møg og kemi bliver blæst ud - og så skulle alt være godt igen.

Men som det ofte er på Youtube, når de hel- og halvstuderede røvere diskuterer, så er meningerne yderst delte og stritter i alle retninger. Jeg har ikke viden nok til for alvor at tage stilling, da det kun er med nød og næppe, at jeg overhovedet aner, hvordan et partikelfilter virker - og netop derfor endte jeg med at læne mit hoved op ad en englænder, som virkede troværdig, blandt andet fordi han gad og faktisk kunne forklare, hvordan et partikelfilter virker - og dernæst havde han eksperimenteret med forskellige typer kemi (inklusive kommerciel kemi).

Og for nu at gøre en lang historie kort, så er han nået frem til, at man først skal bruge noget stærkt fedt-/olie-opløsende (a la motorrens), og derefter skal man bruge en kraftig syre til at “æde” den aske (evt. slagger), som med tiden opbygges i filteret.

Annonce

Syre og base

Filteret virker nemlig på den måde, at fedtede sodpartikler fra motoren sætter sig i filteret - her bliver de rutinemæssigt forbrændt ved en meget høj temperatur, så der kun er en ganske lille smule aske tilbage.

Denne aske ophobes, og derfor vil filteret før eller siden stoppe til, og det sker i praksis med en blanding af fedtede og tjæreagtige partikler og aske/slagger.

Det konkrete råd er derfor - og det var sådan, jeg gjorde - at man køber et par kilo kaustisk soda og en dunk saltsyre. Jeg opløste halvandet kilo kaustisk soda i en spand vand og skyllede det flere gange igennem det afmonterede filter (det ligner en lille lydpotte). “Skyllevandet” blev tydeligt svinet til af sod, og det tror pokker: Kaustisk soda er billigt, men ekstremt effektivt som fedtopløser.

Til sidst rørte jeg den sidste slat soda op i rent vand og skyllede igennem, uden at der kom mere skidt ud - hvilket jeg fortolkede som tegn på, at al sod var ude.

Så skyllede jeg igennem med vand - og derefter fyldte jeg “potten” op med ren saltsyre. Købt i 5-liters dunk beregnet til afsyring af murværk.

Jeg lod syren virke i 5-10 minutter, hvorefter jeg hældte det ud og fyldte op igen med frisk syre. Jeg kunne ikke rigtigt se nogen effekt, men teorien er altså, at syren æder asken, som måtte være i filteret. Så skyllede jeg det hele igennem med vand, blæste med trykluft og monterede filteret igen.

0-stille

Og det hjalp ikke en skid - den orange lampe lyste stadig, og bilen kørte fortsat i nødprogram. Lidt skuffende!

Men så fik jeg en god idé. Jeg kørte til min sædvanlige mekaniker, som godt nok ikke er specialist i lige netop mit mærke, men han er ganske kvik i bærret, og har det helt store Bosch-udstyr, så han kan det der med bilernes computerstyring.

Jeg fortalte ham historien, og han kunne bekræfte, at computerens program dels skal nulstilles, dels skal man lave det, der hedder en “tvunget regenerering”.

Det vil sige, at man be’r motorens styring om at “brænde potten af” - altså en slags rutinemæssig rensning. Ikke fordi der er brug for det, men fordi det er en måde at fortælle den relativt dumme styring, at den skal starte på en frisk.

Og det gjorde den så: Lampen gik ud, og bilen fik 50 heste ekstra. Og mekanikeren kunne fortælle, at ud fra computerens data, så filteret ud til at være så rent, som var det helt nyt - han var faktisk ganske imponeret og noterede sig opskriften: først kaustisk soda - så saltsyre.

Denne historie skal ikke forstås som en anbefaling. Jeg fortæller bare, hvad jeg personligt har oplevet - nemlig at det filter, som officielt stod til en kostbar udskiftning, kunne jeg selv rense med lidt billig kemi købt i byggemarkedet.

Om virkningen holder, er ikke godt at vide - om alle andre kan gøre ligeså og opnå det samme, er heller ikke godt at vide.

Jeg ved bare, at 17.000-18.000 kroner er mange penge at bruge på et nyt filter, hvis man står med en gammel bil, som synger på sidste vers og formodentlig skal af sted til de evige landeveje ved næste syn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Bæredygtigt byggeri i Nyborg Kommune

Odense For abonnenter

Tiltalts brødre forsøgte at betale sig fra voldtægt: 16-årigt offer tilbudt op til 50.000 kroner for at trække anmeldelse tilbage

CORONAVIRUS

Live: Det er for tidligt at glæde sig over smittetal, mener Mølbak

Annonce