Annonce
Kerteminde

Disse tre ting skal du vide om Fællesindkøb Fyn-aftalen

Institutioner i kommunen kan sagtens hente mælk hos den lokale købmand. Arkivfoto.
Kerteminde Kommune har indgået en aftale med Fællesindkøb Fyn, men hvad betyder det egentlig for kommunen og dig som borger? Vi kommer her med tre ting, du skal vide om Fællesindkøb Fyn-aftalen.

Byrådspolitikeren Knud Ahrnkiel mener, at Kerteminde Kommune skal presse den aftale, de har med Fællesindkøb Fyn maksimalt. Det skal ske ved at anvende lokale leverandører i det bredest mulige omfang. Men hvad går aftalen med Fællesindkøb Fyn ud på, og hvordan påvirker den dig. Vi har snakket med Claus Lade, der er direktør i Kerteminde Kommune.

Annonce

1) Hvad går aftalen ud på?

Aftalen med Fællesindkøb Fyn er en indkøbsaftale, der giver kommunen mulighed for at handle ind til de mest fordelagtige priser. EU har nogle tærskelværdier, og hvis de overskrides, så skal Kerteminde Kommunes efterspørgsel i udbud. Tærskelværdien på fødevarer i 2019 er for eksempel på 1.645.367 kroner, og da Kerteminde Kommune handler fødevarer ind for et større beløb, er det lovpligtigt, at efterspørgslen skal i udbud.

- Vi ønsker ikke at genere nogen med alle de her udbud, som nogen tror. Det er et lovkrav, at vores efterspørgsel skal i udbud, siger Claus Lade.

Derfor er der lavet aftaler med en masse forskellige leverandører. Disse aftaler varetages af udbudskonsulenter, som også behandler Fællesindkøb Fyn-aftalerne med Langeland Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Nyborg Kommune og Nordfyns Kommune.

2) Hvad betyder aftalen for mig?

Men hvad betyder Fællesindkøb Fyn-aftalen så for dig som borger? Ifølge Claus Lade har den en indirekte effekt.

- Store indkøb kan købes til en billigere pris, og dermed bliver der flere penge til varme hænder. Selvfølgelig må du gå ned og hente tre liter mælk, men hvis du gør det fire gange om dagen, fem dage om ugen, så bliver det til meget tid. Aftalen giver både flere penge og mere tid til kerneopgaverne. Hvad end det er at passe børn eller tage sig af de ældre, siger Claus Lade.

3) Skal institutionerne så ikke handle lokalt?

Mange institutioner vil gerne handle lokalt, og det må de også gerne. Det er en misforståelse, at Fællesindkøb Fyn-aftalen ikke tillader lokalhandel, siger Claus Lade.

- Der ligger et ønske om at handle lokalt, og det må man også gerne. Under 20% af budgettet omfatter Fællesindkøb Fyn- og SKI-aftalerne, og derfor kan 80% af budgettet bruges, som den budgetansvarlige på de decentrale enheder ønsker. Derudover kan der bruges 1500 kroner om dagen hos den lokale købmand, hvis det ønskes. Vi vil gerne støtte de lokale, men det budskab er ikke nået ud, og jeg tror, vi har en stor kommunikationsopgave foran os.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn For abonnenter

Sørens gård køres over af jernbanen: Gid staten bare ville opkøbe mig

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce