Annonce
Erhverv

Væk med svovl og sod: Fynsk værft gør Torm-tankere mere miljøvenlige

Maskinchef på m/t Torm Laura Benny Graasbøll Petersen viser frem. Den rensede røg vil komme ud af det store, nymonterede rør øverst på den udvidede skorsten. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det danske rederi får monteret røggasrensere på omkring halvdelen af sin flåde. Installationerne koster i gennemsnit 13 mio. kroner pr. skib.

MUNKEBO: Da Torm Laura for få dage siden stod ud af Odense Fjord, var sørejsens første mål i Rusland. Her skulle tankeren fyldes med raffinerings-produktet nafta. Fra den russiske lokation Ust-Luga lagde Torm Laura derefter via Göteborg kursen mod losning i New York.

Når den godt 180 meter lange, danskflagede produkttanker har afsluttet sejladsen Fyn-Rusland-Sverige-USA, har den sparet miljøet for udledning af en betydelig mængde svovldioxid og sod.

Takket være en røggasrenser monteret under 18 dages ophold på Fayard-værftet i Munkebo, lever Torm Laura op til de skrappere miljøregler, som gælder fra fra nytår.

Torm Laura er en af i alt fire Torm-tankere, der får monteret et såkaldt scrubber-system på Fayard. Den nye installation medfører, at skibets maskineri fortsat må køre på den billigere, svovl-holdige olie, fordi scrubberen fjerner udstødningens mængde af svovl i overenstemmelse med de nye regler. Skibets rensede, svovl-reducerede udstødningsgas plusser i miljøregnskabet, da den bl. a. reducerer syreregn.

Annonce
Den 183 meter lange m/t Torm Laura langs kaj på Fayard. Søsterskibene Torm Lene, Torm Louise og Tom Lotte får også scrubbere monteret på det fynske værft. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Svovlfattig olie dyrere

For rederierne kan et alternativ til den svovl-tunge fuel-olie være at fremdrive skibene på en dyrere, svovlfattig olie - vel at mærke hvis maskineriet om bord kan køre på det. Andre miljøvenlige muligheder kan for nogle skibe være flydende gas, bio-brændsel eller batteri-drift.

Ingen af delene er umiddelbart relevante for rederier som Torm, der i høj grad sejler i såkaldt trampfart over hele verden.

Halvdelen med scrubber

Når et flerårigt forløb er afsluttet hos Torm er omkring halvdelen af rederiets godt 70 tankskibe udstyret med et scrubber-system.

Fire af skibene får på Fayard monteret en scrubber af fabrikatet ME Production fremstillet i Frederikshavn.

- Vi har en pragmatisk tilgang til, om vore skibe skal udstyres med scrubber. Nogle redere sætter scrubbere på hele flåden. Vi har valgt at montere scrubbere på vores nyeste skibe og på de skibe, der bruger mest brændstof. Det giver god mening for os, fastslår Torms tekniske direktør Jesper Jensen.

Efter instalaltion af scrubber hos Fayard: Udstødningen fra den omkring 16.000 hk kraftige Wärtsilä-Sulzer hovedmaskine på m/t Torm Laura bliver nu renset for udledning af svovl og sod. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Scrubber bruger også energi

For en reder er der flere overvejelser at tage, før der træffes beslutning om at montere en scrubber i et skib. Økonomi er en af dem.

Baggrunden er, at når scrubberen er monteret, stiger driftsudgiften, fordi skibet bruger mere brændstof. Typisk omkring to pct. Det skyldes, at rensningen af den svovlholdige udstødningsgas i sig selv kræver energi til bl. a. pumper. Dermed øges forbruget af den ganske vist billigere, svovlholdige fuel-olie.

Det øgede forbrug af energi skal opvejes mod alternativet - anvendelse af svovlfattigt brændstof. Den kræver ikke rensning før udledning, og der er heller ikke udgift til installation og drift af scrubber. Til gengæld er den svovlfattige olie dyrere at indkøbe.

Altsammen overvejelser, der ifølge Jesper Jensen også har spillet ind i Torms beslutning om i hvilke skibe, der skulle investeres i en scrubber.

Denne nyinstallerede gule pumpe af det danske fabrikat Desmi indtager havvand til scrubberens udvaskning af udstødningens svovl og sod. Maskinchef på m/t Torm Laura Bjarne Graasbøll Petersen forklarer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Mulighed for biobrædstof

Jesper Jensen oplyser, at miljøvenligt biobrændstof også kan komme ind i billedet for Torm. En kommende nybygning forberedes til mulig drift på dette alternativ.

- Problemet er dog, at der ikke vil være en tilstrækkelig mængde biobrændstof til rådighed for skibsfarten, forklarer Jesper Jensen:

- Den endelige løsning på endnu mere miljøvenligt brændstof til skibe må være at fremstille det ved hjælp af vedvarende energi - for eksempel sol og vind. Det kan give et brændstof, som er C02-neutralt. Men der vil nok gå 10-15 år, før produkter af den art er tilgængelige, lyder det fra Torms tekniske direktør.

Et kik op ad scrubberen monteret inde i skorstenen på m/t Torm Laura. Scrrubberen er otte meter høj og vejer 12 tons. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce