Annonce
forside

Uvurderlig betydning for dansk søfart

Skibsreder Niels Højlund har selv gode minder fra den gamle skole.

Skibsreder Niels Højlund, Rederiet Stevns, kan ikke skjule, at der også er følelser bag købet af Kogtved Søfartsskole

KOGTVED. - Kogtved Søfartsskole har haft en uvurderlig betydning for udviklingen i dansk søfart, og jeg har i mange år fulgt den tæt.

Den ene af køberne af Kogtved Søfartsskole, skibsreder Niels Højlund, kan ikke skjule, at der er også er følelser bag købet af Kogtved Søfartsskole. Naturligvis er der tale om forretning, men veneration for en traditionsrig skole, som har gjort Svendborg kendt over hele verden, spiller også ind.

Selv har den unge Niels Højlund ikke gået på Kogtved Søfartsskole. Han havde ikke realeksamen, så han kunne ikke blive optaget på Rederiet J. Lauritzens berømte søfartsskole. I stedet kom han på skoleskibet Danmark i 1956 for at begynde sin karriere som først navigatør og siden skibsreder med mange forskellige fartøjer i søen.

- Jeg kan huske, at vi lå for anker ud for Kogtved Søfartsskole i et par dage. Eleverne fra skolen kom om bord i skoleskibet, og vi kom op på skolen. Vi byttede simpelthen vagt, fortæller Niels Højlund.

Hvert femte år har Niels Højlund taget initiativet til at mødes med sine kammerater fra skoleskibet - og sammenkomsterne er holdt på Kogtved Søfartsskole, indtil den lukkede.

Kogtved Søfartskole, set fra landsiden, rummer 2200 kvadratmeter.

En opfordring

De 2200 kvadratmeter er nu helt tømt, og Niels Højlund har en opfordring:

- Er der nogen, som har gode minder fra skolen og har effekter, så er de velkomne til at komme med dem. Vi skal nok passe godt på dem, siger Niels Højlund.

Skibsreder Knud Lauritzen, Rederiet J. Lauritzen, købte midt under den tyske besættelse af Danmark en Odense-rigmands sommervilla i Kogtved og åbnede i 1942 søfartsskole på stedet.

Målet var, ud at unge mennesker at skabe gode søfolk og gentlemen. Her var den legendariske danseundervisning et led, og mangen et pigehjerte blev sat i brand, når de mødte op som dansepartnerne for de vordende søfolk, og talrige ægteskabsalliancer blev indgået.

På skolen fik de unge mænd, og langt senere også piger, den grundlæggede uddannelse, som var deres ballast, når de skulle læse videre til navigatører m.v.

Med årene blev der bygget kraftigt til rigmandsvillaen med ny værelsesfløj, værksteder m.v. Der blev taget to hold ind - et i januar og et i juli. I mange år var det skolens forkvinde, Lise Loft Lauritzen, der overrakte eleverne deres afgangsbeviser, og hun havde personlige ord til hver af dem.

I 1967 blev Kogtved Søfartsskole en selvejende institution, og i den anledning fik skolen sit eget flag, fortæller tidligere forstander Ejgil Larsen. Flaget blev indregisteret og vajede bl.a. fra skolens bådebro.
Annonce

A.P. Møller redningsmand

I slutningen af 1980?erne var søfarten inde i en alvorlig bølgedal, og det betød, at skolen med forstander Ejgil Larsen i spidsen begyndte en kursændring, der ville have betydet, at skolen skulle fungere som et almindeligt kursuscenter.

Sådan gik det ikke. A.P. Møller besluttede, at sende sine aspiranter til Kogtved Søfartsskole, og det betød en god saltvandsinsprøjtning til den gamle skole, der nu klarede skærene i flot stil.

I 2000 blev Svendborg International Maritime Acdemy. SIMAC, skabt gennem en fusion mellem Svendborg Maskinmesterskole, Svendborg Navigationsskole og A.P. Møllers værkstedsskole. SIMAC fik adminstrativt sæde i forstanderboligen, og A.P. Møller havde på det tidspunkt overtaget formandsposten i Kogtved Søfartsskoles bestyrelse .

Indtil 1. januar 2005 var Kogtved således en del af SIMAC.

Den oprindelige del af Kogtved Søfartsskole blev bygget omkring 1916 som sommerbolig af en grosserer i Odense. Det hedder sig, at grosserer-fruen fandt huset alt for - lille.
Annonce

Uvis fremtid

Efter den dato var der ikke mere krav om, at basisuddannelsen skal finde sted på en kostskole. Det ønskede A.P. Møller at fastholde for sine aspiranter og købte skolen. På et tidspunkt i løbet af 2005 var der planer om at udvide skolen, men de blev aldrig til noget.

I første halvår af 2008 gik det sidste hold på Kogtved Søfartsskole - og en stolt dansk maritim tradition var slut.

Nu er kursen for bygningerne sat for en helt ny - og foreløbig uvis fremtid.

Kogtved Søfartskole, her set fra landsiden, rummer 2200 kvadratmeter.
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Charlottes børn har flere gange sovet på banegården: Transportminister vil nu have undersøgt behovet for nattog på Svendborgbanen

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Sikke et pletskud - pludselig var de sjældne ugleunger lige foran Oles kamera: - Det er et meget specielt øjeblik

Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Sydfyn

Slut med Stenstrup-manøvren: Bramsen og Helveg vil lave vigespor på Svendborgbanen

Navne For abonnenter

Som far så datter - Anika får energi af sit frivillige arbejde

Mens ledigheden nærmer sig bundrekord, kan Agnetha ikke skaffe faglærte medarbejdere: - Nu er vi ude i alle muligheder for at finde folk

Nordfyn

Beredskabet måtte opgive søgningen: Mand svømmede ud på midten af sø og forsvandt fra overfladen

Navne For abonnenter

Stjerne i "Langt fra Las Vegas": Nu er Sofie revystjerne på Fyn

For abonnenter

Kim solgte sin virksomhed for et trecifret millionbeløb: - Man skal aldrig blive iværksætter for pengenes skyld

Erhverv

Stålgigant ansætter på livet løs til ny fabrik - breder sig over kæmpe areal

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Sport For abonnenter

Modgangen vendt til endnu en triumf - Odense Håndbold ser frem til drømmefinalen mod Esbjerg

Odense For abonnenter

Kendt fra Bagedysten - nu sælger hun kager i Odense: - Folk kan blive helt chokerede over prisen

Faaborg-Midtfyn

Kommune betalte for lidt i løn: Kludrede i ansættelser og må efterbetale 191.500 kroner

Annonce