Annonce
Erhverv

Unge skal udvikle sendefladen på ny radio

Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Der kommer både til at være nyheder, musik og satire på radio Loud, der har vundet udbud om ny DAB-kanal.

Det er uvist, hvor mange ansatte den nye ungdomsradio Loud får, og hvor radioen får hovedsæde, når den går i luften næste forår.

Men sikkert er det, at stationen, der skal henvende sig til unge, vil bruge sine partnerskaber til at inddrage unge i sine udsendelser.

Det fortæller kanaldirektør Ann Lykke Davidsen, efter at Loud tirsdag har vundet udbuddet om en ny offentligt støttet DAB-kanal.

- Én ting er radioen, som bliver vores dna. En anden ting er at skabe et brand og skabe et Loud, hvor Loud er et sted, man kan komme hen som ung og deltage i den demokratiske debat.

- Nogle gange vil det være på sociale medier, nogle gange i form af lyd og andre gange i form af events, siger Ann Lykke Davidsen.

Bag radio Loud står en kreds af ni lokalradiostationer, Roskilde Festival, Nationalmuseet, teatret Mungo Park og Danske Studerendes Fællesråd.

Radio Loud kommer både til at lave nyhedsudsendelser, debat- og kulturprogrammer, satire, musikprogrammer og reportage.

- De unge vil være med til at udvikle det og påvirke det, siger Ann Lykke Davidsen om radioens indhold.

Hun henviser til, at radioen via sine partnere - eksempelvis Danske Studerendes Fællesråd - har en bred adgang til unge, der kan sætte sit præg på radioen.

- Vi giver jo ikke radioen til unge, der aldrig før har lavet radio. Men vi lytter til dem, og ud fra det vil vi skabe et brand sammen med dem, siger hun.

Foruden radio Loud søgte Radio24syv og DK4 Radio om tilladelse til at sende fra den nye DAB-kanal. Ann Lykke Davidsen følte sig "overhovedet ikke" sikker på, at netop hendes radiostation ville vinde udbuddet.

- Jeg vidste godt, at vi havde fat i noget, og at timingen var rigtig. Der var et momentum her i forhold til at skabe konstruktiv journalistik og at skabe lyd på en ny måde. Så var det bare at krydse fingrene, siger hun.

Netop konstruktiv journalistik er et af de områder, som Loud vil sætte ekstra fokus på. Præcis hvordan journalistikken bliver konstruktiv, uddyber Ann Lykke Davidsen ikke.

Og hvordan Loud kommer til at lave radio "på en ny måde", må lytterne vente med at finde ud af, til stationen går i luften 1. april 2020.

- Nu skal vi i gang med at skabe hele dette univers, siger kanaldirektøren.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce