Annonce
Erhverv

Unge fynboer digitaliserer restaurantbranchen: - Det handler om at nå ud i hele Europa

Der arbejder i dag 15 mand i Quickorder, som i januar hentede 10 millioner i nye investeringer og indenfor de næste 12 måneder skal bruge yderligere 10 millioner kroner. Foto: Quickorder
Fem unge fynboer er godt i gang med at revolutionere restaurantbranchen med et digitalt værktøj, som påvirker alt fra vagtplanlægning til lagerstyring, kassen og hvilket bord, kunden bliver placeret ved. Quickorder havde sidste år 200 millioner transaktioner i Danmark og Norge - og fordoblede forretningen i første kvartal i år.
Annonce

200 millioner betalinger gik sidste år igennem det system, som den fynske virksomhed Quickorder står bag til restauranter i Danmark og Norge. Det tal blev fordoblet allerede i første kvartal i år.

Men det er ikke kun de danske restauratører og norske restaurantgæster, som skal til at vænne sig til det fynske system, for de fem unge stiftere vil ud i hele Europa og længere ud.

- Vi vil digitalisere en af de brancher, som er vigtigst for den europæiske økonomi, men alligevel nok er den, som er dårligst til at bruge ny teknologi, siger medstifter Mads Wedderkopp.

Han har sammen med sine fire medstiftere i firmaet netop været indstillet til hovedprisen i Odin Award, hvor han måtte se robot-virksomheden Robot Nordic løbe med prisen - blandt andet fordi de modsat Quickorder skaber profit på bundlinjen. Men det er slet ikke målet hos Wedderkopp og Co.

- Vi skal ikke skabe overskud, vi skal skabe vækst, og det handler om at nå ud i hele Europa i første omgang, siger han om strategien for Quickorder, hvor de nuværende stiftere og investorer har en klar exit-strategi og plan om at sælge i løbet af 5-7 år.

Annonce

Menukort blev til samlet system

Den 23-årige fynbo stiftede selskabet med Lucas Sørensen, Kasper Aagaard Thomsen, Andreas Aagaard Thomsen og Thomas Egelund tilbage i 2014, og siden er det gået stærkt.

Den oprindelige idé handlede om at digitalisere menukortet og udstyre restauranterne med en ipad, så kunderne ved bordet selv kunne bestille og betale en ekstra øl eller desserten. Konceptet har dog udviklet sig markant, så det er i dag alt fra bordplacering, menuen, kassestyring, lageret og vagtplanlægning, der kan styres igennem Quickorders system.

- Da vi først begyndte at tale med vores første kunder (til menukort-løsningen), kunne vi hurtigt se, at de havde brug for en samlet løsning, som kunne samkøre det hele med hjælp af ny teknologi, siger han.

Systemet hjælper således restauratøren med at holde styr på både kunderne, kassen, de ansattes vagter, lageret og kan sågar på længere sigt hjælpe med at planlægge langt bedre ved hjælp af kunstig intelligens.

- Ved at samkøre vejrudsigter, data om event, hvilken ugedag er det, og hvor stor belægning der er i byen den pågældende dag, så kan vi hjælpe restauranten, så man ikke pludselig står med alt for mange kunder til meget få tjenere eksempelvis eller omvendt, siger Mads Wedderkopp.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce