Annonce
Livsstil

Ulla Henningsen: Jeg skal ikke længere leve op til et sexet ideal. Nu er det noget andet, jeg kan bruges til

Ulla Henningsen blev uddannet skuespiller for 50 år siden i Aarhus. Nu er hun tilbage på det jyske teater i forestillingen ”Cabaret”, hvor hun spiller Fräulein Schneider. De 50 år på scenerne har budt på mange store, ikoniske roller og en hel del priser, alligevel er hun nok mest kendt for sin rolle i tv-serien ”Matador”. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Efter næsten 50 år er Ulla Henningsen tilbage på Aarhus Teater i musicalen ”Cabaret”, men hun husker ikke meget fra første gang, hun spillede forestillingen. Sådan er det med mange af hendes ungdomsteaterstykker, for hun hvilede ikke i sig selv. Men med tiden har hun fundet ro - både på og uden for scenen. Tiden har også befriet hende for at skulle leve op til et sexet ideal eller være smuk. Det er en stor lettelse, mener skuespilleren.

Det er 50 år siden, Ulla Henningsen blev uddannet på Aarhus Teater.

Hun smiler lidt med øjnene og siger:

- Et halvt århundrede. Jeg kan faktisk godt lide at bruge vendingen: Det er et halvt århundrede siden.

Annonce

Hun griner.

- Jeg var så ung dengang. Jeg var også naiv og åben. Jeg havde rimelig god vind i sejlene og fik nogle gode roller. Men det kan godt være hårdt, når man er så ung. Det var det for mig, siger skuespilleren, der blev landskendt først som Iben i ”Matador”, siden som Liva Weel i ”Kald mig Liva” og Reumert-vinder i Robert Wilsons ”Woyzeck”.

Nu spiller hun Fräulein Schneider i musicalen ”Cabaret”, der foregår i 20’ernes vilde Berlin, hvor nazismen begynder er krybe sig ind på karakterernes liv. For (knap) et halvt århundrede siden havde hun hovedrollen som kabaretsangerinden Sally Bowles i samme stykke på Aarhus Teater.

Ulla Henningsen som Sally Bowles i 1976 på Aarhus Teater. Forestillingen blev dengang instrueret af Gene Nettles, der er far til Niclas Bendixen, som instruerer forestillingen i 2022. Foto: Aarhus Teaters Arkiv/Rolf Linder

- Hvordan er det at vende tilbage til et stykke? Kan du huske, hvordan det var at spille Sally Bowles dengang?

- Ikke rigtig, fordi jeg var så stirrevit. Jeg havde ikke nogen jordforbindelse, siger hun og holder en pause.

- Jeg kan ikke genkalde mig det. Jeg tror, at jeg nød at synge sangene. Jeg kan huske, at jeg vågnede om natten og var bange for, at min stemme var væk, og så testede jeg den: Mmmh mmmh mmh. Men jeg kan ikke huske at spille stykket. Sådan er det med mange af mine ungdomsteaterstykker. Jeg var sådan en tåspidsgænger, der ikke gav mig selv lov til at hvile, hvor jeg var. Sådan var det desværre. Jeg kan godt længes efter, at jeg bare havde givet mig selv lov til at stå med alt, hvad der nu var mig. Men det har også haft en form for kraft i sig, at der var den her sitren af angst og usikkerhed og samtidig det helt modsatte, selvfølgelig. Men den udefinerbare sitren, som jeg er blevet rost for, kommer jo ikke af ingenting. Den er ikke gratis, siger hun.

- Som du sidder her, virker du som et jordbundet menneske, der hviler godt i sin krop?

- Jeg har da også fundet en ro i mig selv og en ro på scenen. Jeg skal jo ikke længere leve op til et eller andet sexet ideal eller være smuk. Nu er det noget andet, jeg kan bruges til. Og det er en stor lettelse. Det er dejligt, for det andet er så utroligt begrænsende, siger Ulla Henningsen.

Livet er rigt

Vi har fundet en niche mellem marmorvægge og dekorerede søjler på det smukke, gamle teater midt i Aarhus. Ulla Henningsen har balanceret gennem teatrets rum, gange og trapper med en bakke med kaffe. Hun kender bygningen ud og ind, fortæller hun. Men der går ikke længe, før hun rejser sig fra stolen for at undersøge figurer oppe under loftet. En due. Flagermus, der hænger med hovedet nedad. Og flere andre dyr dukker op, når man kigger efter.

Når Ulla Henningsen kigger tilbage på sine tidlige år på teaterscenerne, kan hun mærke en længsel efter, at hun dengang havde kunnet være mere sig selv.  - Jeg har ikke gjort det nemt for mig selv eller mine omgivelser, siger hun. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Det er sjovt, det har jeg aldrig set før, siger hun, og inden hun sætter sig ned igen:

- Egentlig er dyr meget mere interessante end mennesker.

Hun taler flammende om biodiversitet, om insekterne og viberne, der er forsvundet fra området i Nordjylland, hvor hun bor. Hun lænkede sig engang til porten til et boretårn sammen med andre Greenpeace-aktivister. Og hun følger hønsenes liv på sin gård og husker, hvilken glæde det var at se hunden opfostre sine seks hvalpe.

Jeg kunne være gået mange veje. Og måske også gladere veje. Men det har været sjovt, og det har været hårdt at være skuespiller, for jeg er ret hæmmet. Jeg er genert og klodset og har masser af komplekser over, at jeg er stor, og det har jeg ligesom kompenseret for ved at blive lidt for meget.

Ulla Henningsen, skuespiller og sanger

- Jeg kunne måske godt have levet et liv som husmandskone. Jeg har altid ønsket mig mange børn, men sådan faldt kortene ikke, men jeg har min søn og en bonussøn. Jeg elsker at lave mad til min familie, at bruge de ting, som vi dyrker i haven, sylte og lave marmelade og fylde hylder med de hjemmelavede ting og sager. Det er nok arbejde. Der er hele tiden noget at lave, hvis man har lidt jord. Vi har en lille skov, som skal holdes, og det kan jeg godt lide. Det er hårdt arbejde, og som jeg bliver ældre, skal jeg passe bedre på mine led og sådan, men det er dejligt at bruge mine kræfter på sten og træ og på at tage fat. Men altså, livet er rigt og fuld af muligheder. Jeg ville egentlig også gerne have været sygeplejerske eller søgt ind på musikkonservatoriet, men jeg blev skuespiller, siger hun.

- Er det sagt med en form for fortrydelse?

- Jeg kunne være gået mange veje. Og måske også gladere veje. Men det har været sjovt, og det har været hårdt at være skuespiller, for jeg er ret hæmmet. Jeg er genert og klodset og har masser af komplekser over, at jeg er stor, og det har jeg ligesom kompenseret for ved at blive lidt for meget. Det er noget, mange gør, når man er usikker, så gemmer man det bag en facade. På den måde har jeg ikke gjort det nemt for mig selv. Eller mine omgivelser, siger hun.

Ulla Henningsen

71-årig skuespiller og sangerinde. Voksede op i Strib nord for Middelfart som mellembarn i en familie med fem søskende. Faren var jurist og moren boghandler.

Blev uddannet ved teaterskolen på Aarhus Teater i 1972 og arbejdede på teatret i fem år, inden hun flyttede til København og blev landskendt for sin rolle som Iben Skjern i tv-serien ”Matador” (1978-81). Hun spillede også hovedrollen som Liva Weel i ”Kald mig Liva” (1992), hvor hun fik vist sine sangtalenter. Hun udgav efterfølgende soundtracket ”Kald mig Liva”, senere kom jazzalbummet ”The Man I Love” (1996) og ”Skønne spildte dage” (2007).

Man kan høre Ulla Henningsen synge på Helsingør Teater 11. juli, hvor hun optræder sammen med jazzpianist Nikolaj Hess og bassist Jens Skou Olsen.

På teateret har hun også brugt sin sangstemme i de mange musicals, hun har spillet med i. Hun har desuden spillet mange store, klassiske kvinderoller, som Olivia i ”Helligtrekongersaften”, 1979, Lady Macbeth i ”Macbeth”, 1985, Kathrine i ”Trold kan tæmmes”, 1991, og dronning Gertrud i ”Hamlet”. Men også i moderne stykker af Norén og Enquist. For sin rolle i Robert Wilsons ”Woyzeck” med musik af Tom Waits modtog hun en Reumert, og i et andet Wilson-stykke, ”The White Town”, blev hun nomineret til en. Hun har modtaget flere priser for sit skuespil, blandt andet Henkel-prisen (1980), Liva Weels Jubilæumslegat (1994) og Teaterpokalen (2011).

På scenen er hun aktuel i musicalen ”Cabaret” på Aarhus Teater frem til 18. juni.

Privat danner Ulla Henningsen par med musikeren Uffe Markussen. Hun er mor til Anders på 40 år og bonusmor til Uffes søn, Aslak.

- Men som skuespiller må det vel være svært at gemme sig?

- Nej, man gemmer jo netop sin egen person. Dengang jeg begyndte på Aarhus Teater, spurgte de mig, hvorfor jeg ville være skuespiller, og jeg svarede, at det var, fordi jeg som mig selv ikke tør gøre de ting, jeg har lyst til. Som skuespiller slipper man for at selv tage stilling til, hvad man skal gøre. Man følger bare rollernes gøren og laden her på jorden, uden at man behøver at tænke så meget på, hvem man selv er. Det udelukker en masse, som er ens eget jeg. Jeg var knap 19 år, da jeg kom ind på skuespilskolen, og jeg var meget umoden og så uskyldig, så det har styret mit liv. Jeg har sådan set altid længtes efter at få lov til at lade de frø, der er inde i mig selv, som er helt mig, blomstre og folde sig ud. Jeg har haft mange idéer og impulser, men ikke selvtilliden til at følge det til ende, siger Ulla Henningsen.

Annonce

Smiger og selvtillid

- Blikket på dig udefra må have været anderledes. Du fik hovedrollen som smukke, syngende og dansende Sally Bowles som ung. Og Anne Linnet skrev den her sang om, at du var så smuk og dejlig. Men det hjalp ikke på usikkerheden og selvtilliden?

- Ja, det er klart, at der er mange, der har syntes, at jeg var smuk og dejlig. Det er jeg helt klar over. Jeg kan også se, at når jeg ser billeder af mig selv, var jeg smuk og fuld af liv. Og meget åben, sårbar og på mange måder naiv. Men det nytter jo ikke noget, at andre siger det. Det ændrer ikke på min egen bevidsthed, at hun skriver sådan en sang til mig. Selv om det er smigrende, fortæller Ulla Henningsen og holder øjenkontakten, inden hun fortsætter:

- Men smiger kan man ikke bruge til noget. Det, man kan bruge til noget, er et menneske, som giver en den selvtillid og det selvværd, som min mand har gjort de seneste 25 år ved ikke at vurdere mig, ved ikke at sige, om jeg er smuk eller ser godt ud, men ved at forholde sig til noget helt andet i mig. Det har betydet uendeligt meget for mig at være sammen med et menneske, hvor vi gør noget sammen. Hvor vi arbejder på at få god sex sammen. Og hvor det ikke handler om ens udseende, og om man er stor og tung. Men hvor man bare er vidunderlig, som man er. Selv om det slet ikke er et ord, han ville bruge. Jeg er meget glad og taknemmelig for at være sammen med en mand, som er fri for alt det. Hvor jeg ikke hele tiden bliver vejet og vurderet, og ser jeg nu godt ud, er jeg nu klog nok, er jeg nu ditten eller datten. En mand, som bare er der loyalt.

Ulla Henningsen er ud over at være skuespiller også jazzsanger. Hun udgav sit første album efter rollen som Liva Weel i ”Kald mig Liva”, og hun optræder stadig med Ulla Henningsen Trio sammen med jazzpianist Nikolaj Hess og bassist Jens Skou Olsen. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Hun skifter emne til det smukke marmor, som væggene er belagt med. Og snakker om skønheden og uendeligheden i naturmaterialerne. Om sit besøg i domkirken, der ligger lige over for teatret, for at høre ”Matthæuspassionen”. Og vi snakker om krigen, og hvor ligegyldigt det kan synes at tale om sig selv, når verden forandrer sig så voldsomt og rædselsfuldt, som nu. En tid som den, hvor musicalen ”Cabaret” foregår, hvor nazismens skygge lægger sig tungt over al liv, glæde og kærlighed.

- Lad os også tale lidt om stykket ”Cabaret” - det er meget …

- Dystert, bryder hun ind.

- Ja, men også aktuelt nu?

- Ja, det er det. Det er evigt aktuelt - og lige nu især. Det handler om krig og kærlighed. Om had og magt, og hvordan nogle mennesker bruger deres magt til at smadre det smukke, det rene, det guddommelige. Og hvordan en politisk strømning kan ødelægge folks liv. Dengang var det nazismen, der sneg sig ind i livet og skilte mennesker ad, og nu er sker det samme i Ukraine, hvor folks liv bliver revet op med rode. Det er en mærkelig drift i mennesker, siger hun.

- Vi er vel meget komplekse? Det kan føles ligegyldigt, som du siger, med ens egne problemer og følelser, når man kigger på de ting, der sker i Ukraine, men alligevel er de jo til stede?

- Ja, og det eneste, vi selv kan gøre, er at være ordentlige mennesker. Det, jeg stræber efter, er at finde en helt enkel måde at være mig selv på. Helst væk med angsten og væk med prætentionerne. Det er ikke særlig ambitiøst, men jeg har også droppet at være ambitiøs. For mig er ambitionen bare at være til med en glæde på en eller anden måde. Men det er også et stort arbejde, siger Ulla Henningsen.

Ulla Henningsen blev uddannet på Aarhus Teater i 1972, hun fik hurtigt gode roller, og efter yderligere fire år på det jyske teater flyttede hun til København, hvor hun har spillet stort set alle Shakespeares ikoniske kvinderoller. Hun har også brugt sin sangstemme både i musicals på teaterscenerne og til at udgive jazzalbum og spille koncerter. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Oplev: ”Cabaret”

På den dekadente Kit-Kat Klub bobler frisindet og drømmene i 1920’ernes Berlin. Kønsrollerne er flydende, seksualiteten er fri, og sangene og musikken forførende. Den amerikanske forfatter Clifford ankommer med toget til Berlin nytårsaften, og på klubben møder han hovedattraktionen, Sally Bowles. Men nazismen ulmer, og Hitlers magtovertagelse er nær.

”Cabaret” er skrevet af amerikanske Ebb og Kanter, der også står bag musicalen ”Chicago”. På Aarhus Teater er musicalen instrueret af Niclas Bendixen. Sally Bowles spilles af Sofie Nolsøe. Konferencieren Emcee spilles af Simon Matthew. Og Ulla Henningsen spiller pensionatsejeren Fräulein Schneider.

Sascha Dupont leder bandet, som er placeret på scenen. Og syv dansere får natklubben til at svinge.

Musicalen spiller indtil 18. juni på Aarhus Teater. Billetter koster mellem 215 og 490 kroner.

Se mere om spilletider og datoer på www.aarhusteater.dk/cabaret.

Skuespiller Ulla Henningsen prøver på forestillingen ”Cabaret” på Aarhus Teater. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Annonce
Middelfart For abonnenter

Michael var bekymret for identitetstyveri, når borgere skulle hjælpes med MitID: Nu er der sket ændringer

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

Se video: Ingen hajtænder, dårligt udsyn og biler på skoleelevers cykelstier - Her er de tre største trafikale udfordringer

Odense For abonnenter

Gæster kom fra udlandet for at se letbanen i Odense: Svensker kalder den for en eksemplarisk letbane

Odense

Borgmester afviser at tale om pisk for at få bilisterne over i letbanen: - Det kan jo være, at det går over al forventning i den kommende års tid

Kerteminde For abonnenter

Træhytte, chokolade og kød: Verena og Michael udvider deres firma med frilandsgrønt markant

Hundredvis af ben amputeret, mulige dødsfald og topchef fyret med millionhåndtryk: Det her skal du vide om skandalesagen

Kultur

Ultrapopulær popsmed kom hjem fra fabrikken: Andreas Odbjerg vinder suverænt den største fynske musikpris

Kultur For abonnenter

Ferme fynske fortællere: Et forår præget af blomstrende popdebutanter

For abonnenter

Kæmpe tøjfabrikant er nødt til at investere millioner i ny lagerhal for at følge med: Se videoen af det højteknologiske lager, hvor 36 robotter suser rundt

Assens

Mug på væggene, fugtplamager og skimmelvækst: Staten sælger nedslidte ejendomme, efter 100.000 træer er plantet i området

Elektricitet på de ædlere dele kan hjælpe en stor patientgruppe med et udbredt problem

Sport

Se video-analysen: Denne gang fandt Esbjerg de magiske greb - nu skal Odense Håndbold finde guldet i egen have

Middelfart For abonnenter

Salg af kommende bæredygtig bydel trækker ud: Derfor er jorden endnu ikke solgt

Assens

Det så sort og 'utidigt' ud, men Hans klarede turen Fyn rundt: SCO'en fra 1974 måtte pludselig skiftes ud med en Puch Maxi

Annonce