Annonce
Udland

Ukraines flådechef tilbyder sig selv for anholdt mandskab

Chefen for Ukraines flåde, admiral Ihor Vorontjenko, siger til Bild, at han ønsker at bytte plads med 24 besætningsmedlemmer, der er tilbageholdt i Rusland. (Arkivfoto)

Flådechefen siger, at han er villig til at bytte plads med besætningsmedlemmer, der er tilbageholdt i Rusland.

I konflikten mellem Rusland og Ukraine tilbyder chefen for den ukrainske flåde sig selv i bytte for 24 besætningsmedlemmer, som tilbageholdes i Rusland.

- Det knuser mit hjerte at se mine soldater være ulovligt tilbageholdt af Rusland, siger admiral Ihor Vorontjenko til den tyske avis Bild torsdag.

Han siger, at han er villig til at blive fængslet i Rusland, mod at præsident Vladimir Putin løslader de 24 mænd.

Besætningsmedlemmerne står over for en retssag i Rusland og risikerer lange fængselsstraffe for at have krænket den russiske grænse.

Tilbuddet fra Ukraines flådechef er seneste udvikling i den igangværende konflikt mellem Ukraine og Rusland.

Konflikten blev optrappet yderligere i forrige weekend, da den russiske flåde opbragte tre ukrainske krigsskibe i Kertjstrædet og anholdt adskillige besætningsmedlemmer.

Strædet forbinder Asovhavet og Sortehavet. En af Ukraines vigtigste eksporthavne ligger ved Asovhavet og kan kun nås via det omstridte stræde ved Krim-halvøen.

Siden Rusland annekterede den ukrainske halvø Krim i 2014, har russerne anset halvøen som russisk område.

Til Bild siger en mor til en af de anholdte ukrainske besætningsmedlemmer, at flere af de tilbageholdte ukraineres mødre vil bede den tyske kansler, Angela Merkel, om hjælp.

- Vi håber, at hun (Angela Merkel, red.) vil hjælpe vores sønner, og at de langt om længe får lov til at komme hjem. Derfor vil vi skrive et brev til hende, siger kvinden til Bild.

Tirsdag oplyste den ukrainske minister for infrastruktur, Volodymyr Omelyan, at ukrainske skibe igen kan sejle ind i Kertjstrædet.

- Skibene bliver stoppet og tjekket af Rusland - som tidligere - men trafikken er delvist genetableret, sagde ministeren.

Efter annekteringen af Krim har Rusland bygget en bro over Kertjstrædet, og dermed er det blevet lettere for russerne at blokere Ukraines adgang til Asovhavet.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce