Annonce
Faaborg-Midtfyn

Ugens indspark: En kriger, en veninde, moder, kunstner, og vild kvinde

Foto: Anna Syberg, Blomstrende bladkaktus, 1902. Akvarel og tusch på papir. Faaborg Museum.
Annonce

Lad os starte med den tomme stol på Peter Hansens store maleri af Faaborg Museums indvielse i 1910 (malet i perioden 1910-12). Maleriet viser alle tidens spidser i Faaborg og dansk kunst- og kulturliv - og selvfølgelig mæcenen, Mads Rasmussen med familie, samt de fleste af de fynske kunstnere, hvis værker den dag i dag pryder museets vægge.

Mænd og kvinder er arrangeret efter køn og stand og i nydelige rækker i et monumentalt gruppeportræt. Alligevel er det fraværet af især en person, tydeligt symboliseret af den tomme stol yderst til venstre, som især påkalder sig mange beskueres opmærksomhed. Der er god grund til at antage, at det er maleren Anna Syberg (1870-1914), der er malet ud af billedet. Hun var på det tidspunkt en dygtig kunstner, der malede nogle af tidens fineste blomstermotiver i akvarel, hvor de fleste i dag tilhører museet. Hun var en central del af kunstnerkredsen Fynboerne. Hun var datter af Syrak Hansen og voksede op i kunstnerkoloniens arne, Mesterhuset på Lagonis Minde i hjertet af Faaborg, sammen med maleren Peter Hansen. I 1894 bliver hun gift med maleren Fritz Syberg og kunstnerparret boede og arbejdede side om side.

Anna var godt gammeldags gal på sin bror, Peter Hansen, der trods et liberalt sindelag modsatte sig at kredsens kvindelige kunstnere, Alhed Larsen, Christine Swane og Anna Syberg skulle have en plads i Faaborg Museums samling. I 1912, hvor han stadig arbejder på Indvielsesbilledet, skriver hun i et brev til Peter Hansen: ”Hvor du dog skaber dig. Du stemte imod mig ved Faaborg Museet ud fra høje ideelle forestillinger om at varetage kunstens tarv i Danmark. ”Du ville ikke skjule for mig”, skrev du, ”at jeg og de andre damer ingen betydning havde for dansk kunst!” Men også ved andre lejligheder fór hun i blækhuset og med skarp pen kritiserede de kvindelige kunstneres vilkår. Anna Syberg dør i 1914 året inden museets nye bygning står færdig, men Mads Rasmussens sidste større indkøb, som fandt sted i 1915, var erhvervelsen af en samling arbejder af Anna Syberg. Han frydede sig over al den blomsterpragt, Anna Sybergs billeder omgav ham med, og hans ønske var, at et af museets små rum (en køje) udelukkende skulle fyldes med disse billeder, som et ”talende minde” om Anna Syberg. Dermed var hun den eneste kunstner, der fik sit helt eget rum, da museet åbnede i 1915. Selveste forfatteren Johannes V. Jensen, der var nær ven med Anna Syberg, karakteriserede hende som ”En kriger, en veninde, moder, kunstner, og vild kvinde”.

Historien er værd at bringe frem af to grunde. I øjeblikket er kvindelige kunstneres position i kunst og kultur igen til debat i de fleste medier, og det er derfor værd at fremhæve især Anna Syberg, der på et tidligt tidspunkt var særdeles progressiv i sit syn på ligestilling og samtidig en af tidens dygtige malere. Den anden er, at vi med hastige skridt nærmer os 150-året for hendes fødsel (7. januar 2020), hvilket naturligvis markeres med en særudstilling og bog for at give hende en ny og stærkere plads i kunsthistorien.

Lad os afslutningsvist springe frem til i dag, hvor en anden markant kunstner netop har indtaget museet med en omfattende særudstilling. Den fynsk-fødte Kirsten Justesen (f. 1943), kendt i ind- og udland for sit omfattende og markante oeuvre. Hun er uddannet klassisk billedhugger, og gjorde sig i 1960’erne bemærket ved at kombinere en avantgardistisk kunstnerisk praksis med en feministisk dagsorden. Gennem de sidste godt 50 år har hun arbejdet med kunstneriske genrer fra body art til performance og installation. Kroppen – og først og fremmest kunstnerens egen nøgne krop - er det primære materiale. Den bliver - uanset alder - budt lidt af hvert: puttet i kasser og skabe, sat på sokkel eller i nærkontakt med isblokke og naturens mere eller mindre rå elementer.

På en måde går der en rød tråd tilbage til den tomme stol og Faaborgs stærke kvinder, som i dag er både museets og byens stolthed. Vi glæder os også til at fejre Faaborgs ”kriger” og fremmeste blomstermaler, Anna Syberg, næste år, og vil gøre vores til at hun står i fuldt flor i Faaborg.

Gertrud Hvidberg-Hansen

Bopæl: Åløkkehaven, Odense.

Beskæftigelse: Museumsdirektør, Faaborg Museum.

Engageret i andet af interesse: Musik.

Fritidsbeskæftigelser: Rejser, museer, natur, kajakroning.

Gertrud Hvidberg-Hansen. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Fyn For abonnenter

Helten fra "Miraklet i Madrid" er stadig en cirkushest - efter at have været rundt i både Hannover, Kaiserslautern og senest Aarup

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Hosteklinikker skal aflaste børnelæger med coronaprøver

Kerteminde For abonnenter

Lokal håndværker vil bygge 32 huse i Langeskov - venter blot på lokalplanen: - Jeg oplever, at jeg kommer bagerst i køen

Annonce