Annonce
Odense

Uenighed om mere letbane: Flertal vil undersøge anden etape

Forleden testede Odense Letbane tog for første gang. Foto: Christian Nordholt
En såkaldt VVM-vurdering af en mulig etape to af Odenses letbane blev tirsdag sat i gang af et flertal i By- og Kulturudvalget. Venstre stemte imod, fordi partiet ikke ønsker mere letbane før tidligst efter år 2030.
Annonce

Ingen beslutning om at udbygge letbanen med etape to er endnu taget, men tirsdag blev det på et møde i By- og Kulturudvalget i Odense Kommune formelt besluttet at undersøge muligheden nærmere.

Og hvis nogen var i tvivl, står det nu helt klart, at partierne i Odense ser vidt forskelligt på en mulig etape to.

Et flertal bestående af Socialdemokraterne og Konservative godkendte at igangsætte en såkaldt VVM-vurdering, der skal dykke ned i de mulige konsekvenser af anden etape, som er planlagt ud mod Vollsmose og videre til Seden. Og muligvis også ud ad Sdr. Boulevard til Odense Zoo.

Men Enhedslisten stemte blankt og Venstre imod beslutningen om at iværksætte VVM-undersøgelsen, der er en udløber af budgetforliget for 2020, som de to partier står udenfor.

Enhedslisten er egentlig begejstret for tanken om mere letbane. Men partiet ønsker at få undersøgt en alternativ linjeføring gennem Vollsmose, der ikke kræver nedrivninger af bygninger.

Venstre stemte imod, da partiet ikke tror på mere letbane før tidligst efter år 2030 - og derfor ikke ser behov for at få en udbygning undersøgt.

- For os er det ikke nødvendigt at få undersøgt, hvordan en etape to vil påvirke miljøet og omgivelserne, når vi ikke mener, at det økonomisk set giver mening at tale om mere letbane på nuværende tidspunkt, siger rådmand Jane Jegind (V).

Hvad er en VVM-vurdering?

VVM står for vurdering af virkninger for miljøet, og undersøgelsen skal laves ved større byggeprojekter.

I forhold til Odense Letbane vil det bl.a. være relevant at undersøge påvirkningen på:

Trafik.

Støj og vibrationer,

Fredninger ved Odense Å.

Landskab og visuelle forhold.

Kulturmiljø, og arkæologi.

Klimapåvirkning.

Jordhåndtering.

Tilgængelighed og sikkerhed.

VVM-undersøgelsen koster 53 millioner kroner, staten bidrager med 15 millioner.

Kilde: Odense Kommune, dagsorden til møde i By- og Kulturudvalget

Annonce

Ingen beslutning før 2022

I oktober sidste år blev partierne - også Venstre - faktisk enige om at udsætte beslutningen om mere letbane eller ej til efter byrådsvalget næste år.

"Det betyder, at beslutningen tidligst kan træffes medio 2022, når miljøkonsekvensvurderingerne er kendte, og forhandlingerne om den statslige medfinansiering er færdiggjort", lød det bl.a. i den tekst, som alle kunne enes om.

Hos nogle i byrådet havde det skabt en forventning om, at Venstre om ikke andet ville være med til at få undersøgt en mulig etape to, men det er altså ikke tilfældet, står det nu klart.

Modsat Venstre, så holder de normale alliancepartnere i blå blok i byrådet, Konservative, fast i ønsket om at få undersøgt konsekvenserne af en mulig etape to.

- Det er en naturlig del af, vi kan få tilvejebragt det grundlag, der skal til for, at vi kan træffe en oplyst beslutning, siger partiets medlem af By- og Kulturudvalget Kristian Guldfeldt.

Han ønsker ikke at kommentere Venstres nej tak til at få VVM-vurderingen gennemført.

- Det er jo Venstres tilgang til det, og det kan jeg ikke rigtig forholde mig til.

Annonce

S: Mest en ekspeditionssag

Socialdemokraterne ser beslutningen om at igangsætte en VVM-vurdering som en naturlig forlængelse af både budgetforliget for 2020 og af den føromtale aftale fra oktober sidste år.

- Hvis man skal have et oplyst beslutningsgrundlag, så er man også nødt til at have en VVM-vurdering. For os er det derfor mest en ekspeditionssag, siger Anders W. Berthelsen, der sidder i By- og Kulturudvalget.

Han mener ikke, at det det giver mening på nuværende tidspunkt at afvise idéen om mere letbane ud fra en betragtning om, at mere letbane vil betyde mindre velfærd.

- Letbanen er en del af hele den byomdannelse, der er i gang, som skaber vækst i byen. Dermed skal letbanen på sigt være med til at sikre, at der er penge til velfærd, siger Anders W. Berthelsen.

Han vil ikke sætte årstal på, hvornår etape to ifølge Socialdemokratiet skal stå klar. Det afhænger i høj grad af, hvornår det bliver muligt at opnå statslig medfinansiering.

Hvis det alene stod til S i Odense - hvornår skal etape to så bygges?

- Så hurtigt muligt efter at beslutningsgrundlaget er fuldt oplyst, og pengene er der. Er staten med på at sende nogle penge til Odense allerede i år 2022, så kan man godt sætte processen i gang der, siger Anders W. Berthelsen.

En mulig etape to er indtil videre vurderet til at koste cirka 1,6 milliarder kroner for den fulde udbygning til både Seden/Vollsmose og til Odense Zoo.

VVM-undersøgelsen skal gå i dybden med to mulige udbygninger af letbanen (markeret med rødt). Dels en kort forlængelse, der fører letbane til Seden forbi Vollsmose, men også et alternativt scenarie, som derudover også fører ud ad Sdr. Boulevard til Odense Zoo. Hovedscenariet - altså uden strækningen ud mod zoo - er det, som staten har besluttet at bidrage økonomisk til at få undersøgt.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Fare for giftig røg: Brand ved Fortum

Odense

De har søgt i tre år: Nu har somaliske mødre og SSP Odense fået første million til at hjælpe unge indsatte

Annonce