Annonce
Odense

Udvalg kræver en plan: Vil bremse vanvidskørsel i Odense

Sidste år i oktober bragede en bil i høj fart ind i en anden bil og endte med at smadre facaden til en butik på Skibhusvej. Og Skibhusvej er blot af de steder i byen, hvor det er velkendt, at enkelte bilister kører vanvidskørsel. Arkivfoto: Jonas Nyeng
By- og Kulturforvaltningen skal inden udgangen af marts udarbejde en handlingsplan for bekæmpelse af vanvidskørsel.
Annonce

Odense: De veje i Odense, hvor der køres vanvidskørsel, skal nu under lup, og forvaltningen skal sted for sted fremlægge en konkret handlingsplan for, hvilke initiativer der kan iværksættes for at bremse den hensynsløse kørsel.

Det har et enigt By- og Kulturudvalg besluttet.

- Vi vil have noget handling på det her område, siger by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V).

Det kan blandt andet betyde vejbump, indsnævringer og cykelstier samt et intensiveret samarbejde med Fyns Politi.

- Forvaltningen skal i dialog med politiet om de konkrete veje, siger rådmanden.

Annonce

Flere alvorlige sager

Det lokale fokus på vanvidsbilisme kommer samtidig med, at der på landsplan er opmærksomhed omkring emnet. Regeringen har blandt andet foreslået at skærpe straffen med 50 procent i sager, hvor vanvidsbilisme ender i dødsfald, og forbedre muligheden for konfiskation af biler.


At køre 170 kilometer i timen på en vej som Skibhusvej er totalt vanvittigt.

Christoffer Lilleholt (V), rådmand for by- og kultur i Odense


I Odense har der været flere alvorlige sager alene i år, hvor høj fart har spillet en rolle. Ikke mindst i sagen fra Østerbro i september, hvor to ud af tre personer, der sad i en bil, afgik ved døden, efter at deres bil i høj fart var braget ind i en husmur. Ingen forbipasserende noget til.

Hvad er vanvidskørsel?

Vanvidskørsel omfatter følgende forseelser, der må anses for særligt alvorlige og med en særlig høj farlighed:

Uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder (straffelovens § 241, 2. pkt.).

Uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende omstændigheder (straffelovens § 249, 2. pkt.).

Forsætlig forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller førlighed (straffelovens § 252, stk. 1).

Særlig hensynsløs kørsel.

Kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 % ved kørsel med over 100 km/t.

Kørsel med en hastighed på 200 km/t eller derover.

Spirituskørsel med en promille over 2,00.

Tidligere i november blev en bilist på Middelfartvej vest for Odense standset af en civilpatrulje efter at være blevet målt til 140 kilometer i timen på et sted, hvor fartgrænsen er 70 kilometer i timen. Og få dage efter den episode lykkedes det politiet at få standset en bil ved krydset Nyborgvej/Ejbygade, efter at bilen forinden var blevet målt til at have kørt hele 170 kilometer i timen på Skibhusvej i Odense C.

I oktober 2019 udspillede et andet eksempel på vild kørsel sig på Skibhusvej, da en bil i høj fart hamrede ind i en anden bil og efter sammenstødet fortsatte ind over fortovet og direkte ind i facadevinduet til L J Optik. Efterfølgende stak flere personer af fra bilen, mens en anden person var kortvarigt bevidstløs og blev sendt til OUH med et stort hul i hovedet. Igen var det heldigt, at ingen gik på fortovet i netop det øjeblik.

- At køre 170 kilometer i timen på en vej som Skibhusvej er totalt vanvittigt. Konkret er Skibhusvej også et af de steder, hvor jeg fornemmer, at der er ved at være en politisk vilje til at gøre noget. Så nu handler det om at finde pengene, siger Christoffer Lilleholt.

Annonce

Ikke let at bremse

By- og Kulturforvaltningen har oplistet en lang række tiltag, der kan gøres i forhold til den måde, vejene er indrettet på.

For eksempel bump og indsnævringer. Men det er ikke en let øvelse at håndtere at bremse vanvidsbilister, som ikke ønsker at følge reglerne, lyder det fra forvaltningens trafikfagfolk i den sagsfremstilling, politikerne i By- og Kulturudvalget for nylig blev forelagt.

"Vanvidsbilister vil typisk kun reducere deres hastighed ved en fysisk begrænsning som for eksempel bump, hvor hastigheden tvinges ned. Den særlige adfærd blandt vanvidsbilister gør, at der skal planlægges for andre scenarier – eksempelvis risikoen for, at vanvidsbilister vælger at køre på cykelsti, fortov eller rabat for at undgå bumpene", lyder det.

Forvaltningens bud på, hvad der kan føres for at begrænse vanvidskørsel i Odense, skal være klar til at blive forelagt By- og Kulturudvalget senest i slutningen af marts næste år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Snørklet vej til livreddende stik: 99-årige Gerda og Asta på 102 har meget svært ved at få bestilt tid til Covid-19 vaccine

Middelfart

Online hjælp til angst- og depressionsramte ledige i Middelfart Kommune: - I stedet for at sende borgere på førtidspension, skal vi forebygge

Sport

Kaninerne skal have slikket såret

Coronavirus

Live:  Første plejehjemsbeboere får andet skud coronavaccine søndag

Erhverv For abonnenter

Daniel satsede alt på it-drøm: Fynsk it-firma solgt for stort trecifret millionbeløb

Annonce