Annonce
Faaborg-Midtfyn

Udsolgt: 800 billetter til Rudme Festival er revet væk

Rudme Festival blander den landlige hygge med det hippe ungdomsmiljø. Arkivfoto: Tim Kildeborg Jensen.
Rudme Festival vokser og vokser. Da den opstod for fire år siden var der 150. Tirsdag meldte de udsolgt af de 800 billetter, de havde sat til salg.

For første gang i festivalens historie er det lykkedes arrangørerne af Rudme Festival at sælge alle billetterne. Og det er endda selvom, de i år har sat flere til salg end nogensinde før.

- Det er første gang, vi har udsolgt, så det er vi selvfølgeligt meget glade for. Og vi kan allerede se, hvordan folk, som ikke har fået billet, søger at købe andres billetter, fortæller Valdemar Bonde Nielsen, PR ansvarlig for festivalen.

Inden alle 800 får lov til at slå sig løs på pladsen ved Rudmevej 36, skal der dog stadig ordnes nogle småting.

- Vi er ret tæt på at være helt klar, men der er lige nogle løse ender. Det er bittesmå ting, og dem står vi med hvert år. På en eller anden måde når vi alligevel at blive klar hver gang, siger Valdemar Bonde Nielsen.

Med den store stigning i antallet af deltagere har arrangørerne også været nødt til at finde endnu flere frivillige. I år er de 95 styk, og det er første år, hvor drengene bag ikke kender dem alle sammen.

Annonce
Tre af festivalens fem stiftere foran deres skurvogn. Mads Stig Kistvad (tv), Jens Leonhard og Anton Mortensen. Arkivfoto: Philip Nordentoft.

To hovednavne

Festivalens popularitet har været støt stigende hvert år. Det er til trods for, at de naturligvis ikke kan booke de helt store stjerner. I år har særligt to navne på plakaten dog en vis tyngde.

- Gruppen "Girls in airports" kommer og spiller. De har lige åbnet Copenhagen Jazz Festival med fem hjerter i Politiken, så de er ret store, siger Valdemar Bonde Nielsen.

Det andet store navn er gruppen "Fraads" som blandt andet spillede til årets Heartland Festival. Dem har Rudme Festival fået krogen i ved at spørge rigtig pænt.

- Når vi prøver at booke de store navne, gør vi os umage med at fortælle dem, hvor meget det vil betyde for os at have dem på vores festival, for det betyder virkeligt meget. Og det ser ud til at virke, fortæller Valdemar Bonde Nielsen.

Festivalen er stiftet af fem gutter, som fandt på idéen i den gamle skurvogn, de plejede at hænge ud i under deres gymnasietider. Gymnasiet er fortid, men festivallen lever videre.

Rudme Festival spiller op til dans fra den 18. juli klokken 14 og tre dage frem.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce