Annonce
Odense

Uddannelse, uddannelse, egitim - også tyrkisk

Tyrkisk flag. De tyrkiske farver skal også ind i uddannelsen.

Familier med anden etnisk baggrund end dansk skal også motiveres til f. eks. at gå på universitetet

Uden de samme traditioner for at studere, er der god grund til at motivere familier med anden etnisk oprindelse end dansk at gå i gang med en uddannelse.

Det mener den tyrkiske akademikerorganisation, som denne weekend inviterer til informationsdag både for de unge, som kunne tænkes at ville studere. Men også for deres familier og forældre.

Tolgahan Altintas er selv af tyrkisk oprindelse, og han læser på Syddansk Universitet i Odense. Men han er også medlem af nonprofit-foreningen DTAU, Dansk Tyrkisk Akademiker Union, som har taget initiativ til mødet.

Det foregår på SDU søndag 21. februar.

- Vi vil derfor gøre en forskel og sørge for at de fremtidige generationer med tyrkisk herkomst kan opnå en videregående uddannelse, være med til at vedligeholde vækst & velfærd i Danmark og få en mere anerkendt position, siger Tolgahan Altintas

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Her er de fynske jobtal: Fynske kommuner indtager top- og bundplaceringer på landsplan

Annonce