Annonce
Læserbrev

Uddannelse. Eksamen ødelægger skolerummet

Annonce

Læserbrev: Da jeg for nogle år siden var med til at undersøge, hvorfor så mange unge mennesker fra Mors vælger erhvervsuddannelse efter grundskolen, var der mange svar at gribe.

Familierelationer var ét af svarene: Mange unge, der vælger fagligt, gør det fordi de kan se et eller flere familiemedlemmer virke i et bestemt fag. Mange familier synes i øvrigt, det er rigtig godt, at deres unge mennesker vælger erhvervsfagligt.

Lidt i sammenhæng med denne forklaring lå det næste svar: De unge kunne se sig i det arbejdede, der ventede. Mange af de unge vidste, der var arbejde at få på den anden side af svendeprøven, og selv om arbejdet ikke nødvendigvis var indenfor det fag, man uddannede sig til, gav det social mening at træde ind på arbejdsmarkedet efter uddannelsen.

Det tredje svar, jeg vil drive frem handler om de unges skolegang - og overraskede mig en del: Rigtig mange børn og unge har været forbi de frie grundskoler, der har en stærk tradition i det Nordvestjyske, hvor de har mødt alternativer til folkeskolen. De frie skoler tilbyder ofte skolegang med alternative pædagogiske og didaktiske tilgange til læring. Mange friskoler nedtoner i øvrigt - eller udelader - test, prøver og karakterer.

Unge drages ikke af eksamener eller prøver. Til gengæld betyder sociokulturelle forhold inden for familien, lokalsamfundet og skolen en del. Derfor har jeg et ret klart råd til ministeren:

Gør skolen mere praktisk, tværfaglig og relevant, men drop eksamen. Den fremmedgør.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB For abonnenter

Hyllegaard efter sit første Superliga-mål: - Det er det, man drømmer om

Annonce