Annonce
Indland

Udbyder af el-løbehjul indfører funktion mod spritkørsel

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
En ny funktion skal modvirke spritkørsel på el-løbehjul. Cyklistforbundet kalder tiltaget for varm luft.

Siden elektriske løbehjul blev lovlige i begyndelsen af året, har der lydt skarp kritik, og det var ikke anderledes, da Københavns Politi på én weekend sigtede 24 for spritkørsel på løbehjul.

Derfor indfører Lime, der udbyder elektriske løbehjul i København, fra fredag et nyt tiltag for at sætte fokus på problemet og nedbringe antallet af påvirkede brugere.

Det oplyser landechef for Lime i Danmark, Niklas Joensen.

- Vi indfører en funktion i vores app, der skal minde brugerne om, at man ikke må køre på løbehjul, når man har drukket, siger han.

Funktionen vil blokere al kørsel fra klokken 22 til 06 torsdag til søndag, og det elektriske løbehjul vil først være tilgængeligt, når brugeren har tilkendegivet, at vedkommende er i stand til at køre.

- Det er svært at svare på, om det alene er nok til at nedbringe antallet af påvirkede brugere. Men vi tror på, at det kommer til at have en betydning for brugernes beslutning, i og med man aktivt skal tage stilling til sin egen tilstand, siger Niklas Joensen.

De elektriske løbehjul er indført i flere danske byer og har især vakt harme i København. Her vil fungerende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL) have dem udstyret med en såkaldt alkolås.

Det kunne være ved at montere et alkometer på løbehjulet. Det vil kræve, at man blæste i det, før man kunne bruge løbehjulet.

En alkolås er dog ikke et initiativ, som Lime har på programmet, oplyser landechefen.

Hos Cyklistforbundet ser direktør Klaus Bondam ikke megen fidus ved den kommende funktion på applikationen fra Lime.

- Det er fuldstændig varm luft. Det kan hvem som helst gøre, for det har ingen konsekvenser, om du har givet det rigtige svar eller ej.

- For mig at se er det en desperat handling fra en af udbyderne, der ligger i skarp konkurrence om, hvem Københavns Kommune giver tilladelse til at stille løbehjul op, siger Klaus Bondam.

Han oplyser desuden, at Cyklistforbundet deltager i et møde med den nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), senere denne måned om løbehjulene.

Her er forbundets forslag, at man starter forfra med de elektriske løbehjul og ser på, hvad der skal til af kampagner, information og regulering for at få det til at fungere.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

23-årig havde været til fest: Politiet mangler oplysninger om dræbt ung mand på motorvejen

Leder For abonnenter

Bevar sjælen i byerne

Hver gang man fjerner et hus, fjerner man noget af sjælen, sagde socialdemokraten Anders W. Berthelsen til avisen tidligere på ugen, mens han travede rundt i Hunderup-kvarteret i Odense sammen med en journalist for at kigge på en række af de matrikler, hvor gamle villaer er blevet revet ned til fordel for nybyggeri. Berthelsen har ret: Der forsvinder noget af et kvarters sjæl, når man river en epoke-typisk bygning ned i et kvarter for at erstatte den med et nymodens byggeri. Derfor er det klogt, at de fynske lokalpolitikere beslutter sig for at gennemføre bevarende lokalplaner for kvarterer og bydele, hvor man ønsker at bevare et særligt arkitektonisk udtryk. Det gælder både i Hunderup-kvarteret og i andre boligområder i Odense og på Fyn. Diskussionen om at bevare bygninger drejer sig nemlig ikke blot om nedrivning af gamle villaer i det fornemme Hunderup-kvarter. Det drejer sig også om Gerthasminde og om Møllers Villaby i Odense, og det drejer sig om dusinvis af bymiljøer i Faaborg, i Assens, i Svendborg, ja, i stort set alle de fynske byer. For i langt de fleste byer, landsbyer og bydele findes der karakteristiske bygninger eller kvarterer, som er værd at bevare. Bevares: Vores byer er ikke museer. Derfor er det ikke alle udhuse, cykelskure og parcelhuse, der partout skal bevares for eftertiden, for vores byer skal være levende og kunne udvikle sig i takt med tiden og behovet. En levende by betyder imidlertid ikke, at man som boligejer skal kunne rive bygninger ned efter forgodtbefindende. Tværtimod: I en levende by udviser man respekt for byen, for historien. For dens sjæl. De nedrivninger og nybygninger, som blev nævnt i avisen tidligere på ugen, var markante eksempler på, at det er nødvendigt at skærpe bevaringskravene i Hunderup-kvarteret. Derfor vil det være klogt at gennemføre en bevarende lokalplan i rigmandskvarteret, ligesom det vil være klogt at se på bevaringsindsatsen i andre områder i Odense og i de andre fynske byer. For vi skal have sjælen med. Også i vores byer.

Annonce