Annonce
Nyborg

Ubrugelige badebroer: 'Den Blå Tråd' er knækket

Visonen "Den Blå Tråd" skal give bedre muligheder for at dyrke fritidsaktiviteter som for eksempel havkajak langs kysten i Nyborg Kommune. Arkivfoto: Lennart Kjær Schouborg
Forliste badebroer har slået skår i vision om et strandliv med masser af friluftsaktiviteter.

Nyborg: En eksklusiv badebro, der midlertidigt er taget ud af drift, og en anden, der bliver pillet helt ned, har givet Nyborg Kommunes vision om "Den Blå Tråd" langs kysten et knæk.

De to badebroer på henholdsvis Fyns Badestrand ved Knudshoved og ved Hesselhuset er de to grundpiller, der skal bære "Den Blå Tråd".

Den er en vision om at etablere faciliteter langs kysten, der indbyder til fritidsaktiviteter og oplevelser.

Og de to 1,2 millioner kroner dyre badebroer var - og er - tænkt som et særligt tilbud til både børnefamilier og fritidsaktive nyborgensere og gæster i byen.

Annonce

Oplevelser langs kysten

Kyststrækningen fra Knudshoved i syd til Teglværkskoven mod nord er noget af det bedste strand, Nyborg Kommune kan byde på.

Den nye badebro på Fyns Badestrand ved Knudshoved er tænkt som en særlig mulighed for børn for at bade sikkert.

Og broen ved Hesselhuset som et tilbud til både badende og havkajaksejlere.

Broen ved Hesselhuset vil formentlig kunne tages i brug igen i løbet af kort tid, mens badebroen på Fyns Badestrand nu bliver pillet ned og lagt på lager.

Ud over de to særligt attraktive badebroer omfattede projektet "Den Blå Tråd" oprindeligt også en etableringen af en lang række andre mindre anlæg og oplevelser langs Nyborg Kommunes rundt regnet 50 kilometer lange kyststrækning.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce