Nordfyn

Tyskerne kommer - med 20 tons træ: - Det var som at ankomme til paradis

Michael Scholz og hans kone, Dora Meliz, er måske de første tyskere i Bogense Havn i år. Foto: Simone Maria Brouwer Nielsen
Michael Scholz og Dora Meliz er måske de første af sommerens tyskere, der har lagt til kaj i Bogense Havn. Parret elsker nemlig at sejle rundt i Danmark og spørge vinden til råds, når de sætter kurs mod den næste destination.

Bogense: Under blå himmel og strålende sol har Michael Scholz lagt sig med en bog på båden Luise i Bogense Havn, mens hans kone, Dora Meliz, kommer ovenpå efter en pause fra solen under dækket. Parret er nogle af de første, og måske er de endda de allerførste rejsende fra Tyskland, som har slået sig ned i Bogense Havn i år. Det er dog ikke første gang, at ægteparret har været i byen.

- Michael har været her mange gange, før jeg kom, men han tog mig med herhen for første gang for ti år siden. Det var midt under jeres rosenfestival, og det var som at ankomme til paradis på grund af alle de smukke blomster. Jeg har heller aldrig set så mange svaler flyve omkring ved en havn, fortæller Dora Meliz med stor entusiasme.

Michael Scholz og Dora Meliz er sejlet til Danmark i deres speciallavede båd Luise, som er opkaldt efter Michael Scholzs mor. Foto: Simone Maria Brouwer Nielsen

Parret har sejlet rundt i Danmark mange gange, men for det meste har det været på weekendture.

Annonce

Hjemme i Hamborg driver Michael Scholz en mindre virksomhed, og i år har han valgt at gå halvt på pension og overlade mere af ansvaret til sine to sønner. Friheden bliver fejret her i Danmark med tre uger på båden.

- Det er det bedste tidspunkt at sejle på, fordi der ikke er så mange mennesker i starten af sommeren. Jeg kan godt lide den danske måde at leve på og atmosfæren i Danmark. Der er ikke så spækket med mennesker. Derfor har jeg også en stor kærlighed til de danske småøer og de mindre byer, fortæller Michael Scholz.

Forelsket i havet og vinden

Michael Scholz har næsten fået sejlads ind med modermælken. Da han var dreng, lærte han at sejle med sin far, og duoen tilbragte også meget tid i de danske farvande. Lige siden har virksomhedsejeren sørget for at lufte sig selv på det åbne hav så ofte som muligt, og for fem år siden besluttede han derfor, at han ville købe drømmebåden.

- Jeg elsker følelsen af frihed, der kommer ved at sejle, så for fem år siden fik jeg båden her speciallavet til os. Den er bygget med over 20 tons træ i virkelig god kvalitet, og så har jeg opkaldt den efter min mor, Luise, siger Michael Scholz.

Parret ved ikke, hvad deres næste stop er på deres tur i Danmark, men de kunne forestille sig at tage til Samsø. Foto: Simone Maria Brouwer Nielsen

Dora Meliz delte dog ikke Michael Scholzs store entusiasme for havet, da de mødte hinanden for 13 år siden. Når Michael Scholz stod på dækket og indsnusede den friske havbrise ville Dora Meliz prøve at finde det sted på båden, hvor hun blev mindst søsyg.

- Jeg var bange. Jeg syntes, at havet var kaotisk, og vinden var kaotisk, så det skræmte mig faktisk at sejle. Men med tiden lærte jeg at forelske mig i havet og vinden, og jeg blev gode venner med dem, griner hun.

Følg vinden

De næste tre uger vil Dora Meliz og Michael Scholz nå at besøge flere byer og øer rundt omkring i landet, og derfor regner parret heller ikke med at blive i Bogense i mere end en dag eller to. Dora Meliz vil dog gerne nå at besøge antikvitetsbutikken Antik 44 i Adelgade, før kursen bliver lagt om.

Det var der, at det slog os, at det ikke giver mening at sejle mod vinden. Man skal følge den i stedet.

Dora Meliz

Hvor de skal hen, ved parret dog ikke endnu. Måske bliver næste stop Samsø, men det kommer alt sammen an på, hvor vinden fører dem hen.

- Der var en dag, da Michael og jeg var ude og sejle, og vi havde sat os for, at vi ville besøge et bestemt sted. Men da vi sejlede derhen, sejlede vi mod vinden, og jeg fik det dårligt af det. Det var der, at det slog os, at det ikke giver mening at sejle mod vinden. Man skal følge den i stedet, fortæller Dora Meliz.

- Det betyder, at man nogle gange kommer lidt senere derhen, hvor man gerne vil hen, men det er lige meget. Man skal ikke stresse over det.

Michael Scholz har lært at sejle af sin far. Sammen sejlede de ofte i Danmark, da han var ung. Foto: Simone Maria Brouwer Nielsen

Snart følger Dora Meliz og Michael Scholz vinden videre rundt i resten af Danmark, og om tre uger bliver Luise sejlet tilbage til havnen i Kiel, hvor hun ligger klar til parrets næste sejleventyr.

- Jeg er sikker på, at det ikke er sidste gang, at vi er i Bogense, fortæller Michael Scholz.

- Vi vender nok tilbage næste år.

Odense

Professor efter omdiskuterede klimaanbefalinger: Færre biler giver nye muligheder i Odense

Odense For abonnenter

Kerteminde vogter miljøet i Odense Fjord: Er ikke med i ny gruppe, der vil redde fjorden

Kerteminde For abonnenter

Hvor tæt kan bådene pakkes på marinaen? - Arkitekten kender ikke meget til sejlsport, siger sejler