Annonce
Sport

Tysk stjernesprinter stopper karrieren

Stephane Mahe/Reuters
31-årige Marcel Kittel har mistet motivationen og indstiller sin cykelkarriere.

Den 31-årige tyske topsprinter Marcel Kittel stiller cyklen i garagen, fortæller han til det tyske magasin Der Spiegel.

Kittel siger, at han har "mistet al motivation for at blive ved med at torturere sig selv på cyklen".

Han var i forvejen uden hold efter at have fået ophævet sin kontrakt med Katusha-holdet tidligere i år, fordi han trængte til en pause og ikke følte sig tilpas på holdet.

Den pause bliver nu vekslet til et endeligt farvel til sporten.

- Som cykelrytter rejser man 200 dage om året. Jeg ønskede ikke at se min søn vokse op via Skype, forklarer Kittel til Der Spiegel.

Kittel er en af dette årtis største sprintere og har blandt andet hele 14 etapesejre i Tour de France i perioden 2013 til 2017.

Hele fem af dem kom så sent som i Tour de France 2017, hvor han iført Quick-Step-tøj var feltets med afstand hurtigste sprinter.

Skiftet til Katusha året efter blev dog en dundrende fiasko, og Kittel ramte aldrig sit tårnhøje niveau igen.

Kittel har vundet fire etaper i Giro d'Italia og en enkelt i Vuelta a España.

Han indledte sin karriere på World Touren hos Skil-Shimano, som han kørte for fra 2011 til 2015.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce