Annonce
Gear

Tysk klassiker topper bilsalget

Leverancerne af VW Golf er nu for alvor kommer i gang igen, og modellen blev i oktober Danmarks mest solgte bil. Foto: Thomas Hjortshøj

Salget af nye biler i oktober var moderat, men især for Volkswagen gik det godt.

Kurven for sensommerens og efterårets bilsalg er en vaskeægte bølge.

Efter at have været unaturligt højt i august, hvor der kom plader på mange biler, før nye EU-miljøkrav trådte i kraft 1. september, for derefter at dykke til et meget lavt niveau i september, har salget nu jævnet sig ud, så der blev solgt biler på et mere naturligt niveau igen.

Helt konkret blev der i oktober indregistreret små 16.700 biler mod 18.600 i samme måned 2017. Det samlede salg i årets første 10 måneder er med 186.700 biler dog stort set på linje med i fjor og med sikker kurs mod et samlet salg på mindst 200.000 biler i år.

Annonce

Bilsalget i oktober

1. VW Golf: 7332. Peugeot 208: 522

3. Toyota Yaris: 511

4. Skoda Octavia: 481

5. Citroën C3: 434

6. VW Up: 420

7. Toyota Aygo: 410

8. VW Polo: 349

9. Citroën C1: 345

10. VW Touran: 330

11. Ford Fiesta: 328

12. BMW 5-serie: 297

13. Skoda Fabia: 291

14. Opel Astra: 290

15. Mercedes C-klasse: 276

16. Skoda Citigo: 270

17. Nissan Qashqai: 265

18. Mercedes A-klasse: 263

19. VW Tiguan: 255

20. Peugeot 308: 249

Kilde: De Danske Bilimportører

Skoda Octavia er også tilbage og blander sig i den øverste del af salgslisten. Foto: Christian Schacht

Golf holder skansen

Nummer et i oktober blev VW Golf, der længe har ligget højt, men hvor der helt klart er kommet efterleveringer af modeller, som har ventet på at blive godkendt efter den nye Euro 6d-temp-standard, som blandt andet betyder, at bilerne har fået brændstofforbruget opgjort efter den nye og mere retvisende WLTP-norm frem for den gamle NEDC-norm.

Nummer to er det evige hit, nemlig Peugeot 208, mens Toyota Yaris er røget helt til tops og ind på en tredjeplads, skarpt fulgt af Skoda Octavia, som der er kommet friske forsyninger af.

Firmabilerne sætter også et aftryk på listen, hvor noget så usædvanligt som en BMW 5-serie besætter 12.-pladsen, mens vi finder Mercedes C-klasse som nummer 15. Endnu en Mercedes indtager 18.-pladsen, hvor den helt nye A-klasse er rykket ind.

Nissan Qashqai, som ellers i flere måneder har været Danmarks mest solgte bil, var i oktober helt nede på en 18.-plads.

Volkswagen fører mærkekapløbet med hele fem modeller på listen. VW blev da også det mest solgte bilmærke i oktober foran Toyota og Peugeot.

BMW 5-serie er sjælden gæst på top 20-listen. Men den store firmabil blev i sidste måned den 12. mest solgt model. Foto: Christian Schacht

Tror på fortsat højt niveau

Gunni Mikkelsen, der er direktør hos De Danske Bilimportører, tror fortsat på, at det høje niveau holder året ud.

- Samlet set på året kan vi konkludere, at salget fortsat er på et ganske højt og meget tilfredsstillende niveau. Oktobers personbilsalg har givetvis været præget af nogen tøven grundet regeringens fremlagte klimaplan og målene for fremtidens biler. Ikke at der er noget galt med den - vi hilser absolut takterne meget velkomne - men den slags sætter ofte lidt debat i gang, siger Gunni Mikkelsen, som uddyber omkring virkningerne af de nye miljøregler.

- En anden forklaring kan være, at den nye test for måling af brændstofforbrug trådte i kraft 1. september. Derfor så vi også, at der blev solgt utrolig mange biler i august - og af samme grund er der måske lidt efterslæb i oktober også. Men hvis vi blot sammenligner de seneste tre måneder med sidste år samt mod hele året, er vi fuldstændig på højde med 2017.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce