Annonce
Kerteminde

Tys-tys om brostens-løsning i Kerteminde: Politikere vil ikke ud med svaret

Politikerne i økonomiudvalget er nået til enighed om belægningen på Renæssancehavnen. Beslutningen er dog endnu ikke offentlig. Arkivfoto
Det var et enigt økonomiudvalg, der onsdag aften fandt en endelig løsning for belægningen i Renæssancehavnen i Kerteminde. Desværre må borgerne vente på svaret.

Kerteminde: Kinesiske brosten, stokhuggede brosten eller den klassiske asfaltløsning.

Onsdag aften skulle Kerteminde Kommunes økonomiudvalg sætte det endelige punktum og afgøre, hvad der skal ske på belægningen i Renæssancehavnen - en belægning, som igennem seks år har mødt massiv kritik.

- Vi er i udvalget nået til enighed, fortæller Kerteminde Kommunes borgmester, Kasper E. Olesen (S).

- Vi har dog besluttet, at de første, vi vil informere om, hvad vi har besluttet, er Realdania. Når vi har informeret dem, sender vi en pressemeddelelse ud, siger borgmesteren.

- Vi synes, at Realdania skal have oplysningen fra os først, inden de læser om det i medierne. Det er mest respektfuldt, understreger borgmesteren.

Det var Realdania, der var med til at finansiere Renæssancehavnen, da den blev etableret i 2013, og Realdania havde på forhånd givet tilsagn om, at hvis politikerne vælger de nye stokhuggede brosten, vil der følge to millioner kroner med til finansieringen af belægningen.

Nu må Kertemindes borgere så vente i spænding på, hvad der i fremtiden kommer til at være af belægning i Renæssancehavnen.

I alt har det kostet 350.000 kroner at undersøge, hvor meget brostenene larmer, og konklusionen er, at de kinesiske brosten larmer meget. De nye stokhuggede brosten larmer mindre, men asfalt larmer mindst.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Profiler forlænger i Odense Håndbold

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce