Annonce
Middelfart

Turiststrategi ændret på 48 timer: - Alle vil gå efter danske gæster til sommer

Annette Weiss arrangerer tangsafari om sommeren, og det fortæller hun her turistchef Trine Lai om på pladsen, hvor der om sommeren også holdes Rock Under Broen. Foto: Visit Lillebælt
Forventningen, om at udenlandske turister valfarter til Middelfart denne sommer, er væk. Coronakrisen har tvunget turisbureauerne til at ændre strategi. Hos Visit Lillebælt ligges der vandret for at producere nyt materiale - for nu må attraktionerne gerne tale dansk.

Nordvestfyn: Staycation er ikke et dansk ord. Til gengæld er det indholdet i den strategi, som stort set samtlige danske turistbureauer i disse uger knokler på at få styret på plads i stedet for de planer, der lå klar til affyring helt ude på kanten af rampen, da Danmark lukkede ned 11. marts.

I Middelfart gjaldt det en indsats, der skulle få belgiere, hollændere, tyskere og nordmænd til at svinge vejen forbi de velkendte destinationer i Lillebæltområdet. Og selv om de fjerne folkeslag er mere end velkomne i de nordvestfynske vandkanter, så er forventningen om, at de vil bestorme kysterne, omtrent så stor som en trehjuler på en motorvej.

Det er danskere, der skal redde butikken nu.

For turistchef Trine Lai ramte den erkendelse med statsminister Mette Frederiksens første melding om den gradvise nedlukning af Danmark 11. marts. Tilfældigvis netop den dato, hvor Lai kunne fejre sin 40-års-fødselsdag.

- Der er mange, der siger, at det ikke er så slemt at fylde 40 år. Men for mig var det bare en helt anden verden, jeg vågnede op til næste morgen. Jeg skal være helt ærlig - jeg havde ikke set det komme, at coronakrisen ville udvikle sig så voldsomt på så kort tid, fortæller Trine Lai.

Annonce
Der blev også lavet nye optagelser på Clay, hvor man også håber at se mange danske turister til sommer. Foto: Visit Lillebælt

Ny strategi - nye besøg

Med udviklingen skulle der tænkes hurtigt. Ambitionen om at række ud efter danske gæster i stedet for udenlandske røg i hast forbi bestyrelsen bag Visit Lillebælt. Some-kampagner blev skrottet, og i stedet trak Trine Lai i støvlerne og drog på video-optagelser ud til de mange turistmål i Lillebælt-området.

- Vi havde det hele parat for resten af sæsonen, men vi havde lige akkurat IKKE brugt pengene til markedsføring. Midt i alt det her var det heldigt, siger hun.

- Vi er nødt til at få fortalt historien om, hvad der sker på de forskellige steder lige nu, og jeg kunne se, at det var vi nødt til at hjælpe de enkelte steder med. Så på 48 timer besøgte vi rigtig mange af de steder, der forhåbentlig skal have danske besøgende til sommer. Nu er vi kommet hjem og er gået igang med at klippe de mange optagelser til, så vi kan få sat gang i nye kampagner, siger Trine Lai.

- Og det handler om at få den hurtigt ud, så vi også er synlige her og nu. De skal se, hvad der sker i vores område, så de husker os, når beslutningen, om hvor sommerferien skal tilbringes, bliver taget, fortæller hun og nævner en 15 minutter lang video, der i al sin enkelthed blot viser dyrene i Hindsgavl Dyrehave, der går og hygger sig.

- Den er ret populær og bliver vist mange gange i de her dage, siger hun.

Detaljerede data

Trine Lai har været i dialog med sine turistchef-kollegaer rundt om i landet, og der er aftalt en vis konduite mellem konkurrenter.

- Alle vil gå efter danske gæster til sommer. Men for at vi ikke allesammen skal markedsføre os mod de helt samme markeder, så har vi været dybt nede i tallene for at se, hvor vi plejer at have flest gæster fra. Altså helt dernede, hvor vi skelner mellem København og Nordsjælland, siger Trine Lai. Dermed håber hun, at det lykkes at blive synlige over for en gruppe af potentielle turister, der har Middelfart og Lillebælt på sigtekornet.

Ronni Røjgaard fra Madsby Legepark kunne blandt andet fremvise fine får til potentielle turister. Foto: Visit Lillebælt

Byen skal hjælpe til

Næste opgave for Trine Lai og Visit Lillebælt bliver "uddannelsen" af lokalområdet i forhold til at få fortalt gæsterne, hvad området har at byde på.

- Det er en længere proces, men vores mål er, at ingen gæst må forlade Middelfart uden at være klar over, hvad vi har at byde på i Lillebælt-området. Vi skal være synlige på søjler rundt om i byen og området, vi skal have gjort de butiksansatte til guider, så de kan svare på turisternes spørgsmål og kan sende dem videre. Det er ikke alle, der ved, at man faktisk kan komme på hvalsafari fra to lokationer hele sommeren nu. Den slags skal vi have til at sive gennem systemet fra hoteller til restauranter og butikker, siger turistchefen.

Trine Lai håber, at også mange lokale vil være blandt turisterne til sommer. Men hvor mange?

- Det tør jeg ikke gætte på. Slet ikke til avisen. Vi forventer, som det ser ud lige nu, et fald i de udenlandske gæster på 12-19 procent. Om vi kan hente dem allesammen ind igen på danskere, ved jeg ikke. Men vi prøver. Og vi arbejder for det, siger Trine Lai.

Nu godt og vel et par uger inde i 40'erne. Og i en helt ny turistvirkelighed i Danmark og i Middelfart.

Havfruefløjterne hører til på Fredericiasiden. Her er Trine Lai sammen med Bjarne Christensen. Foto: Visit Lillebælt
Sune Østergaard fra Getoutdoor er kommet højt til vejrs i jagten på turister. Foto: Visit Lillebælt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce