Annonce
Odense

Tunnel giver bilkaos i boligkvarterer

Carl Ole Kragsig Kristensen er stærkt kritisk over for planerne om at grave Thomas B. Thriges Gade ned i en tunnel. Det vil betyde en kraftif stigning i trafikken andre steder i byen, og han mener, at det vil føre til trafikkaos.

Graves Thomas B. Thriges Gade ned, vil det give voldsomme stigninger i trafikken andre steder i Odense, mener arkitekt.

Annonce

ODENSE: En tunnelløsning ved Thomas B. Thriges Gade vil ikke alene koste kommunen 500 millioner kroner. Den vil også belaste den øvrige del af midtbyen med masser af trafik.

Samtidig vil en række gader i periferien af bykernen opleve, at der hver dag skal mange flere biler igennem.

I Allégade og Tværgade vil trafikken blive fordoblet, mens trafikken i Fjordsgade vil blive mere end tredoblet.

Derfor er Odense-arkitekten Carl Ole Kragsig Kristensen stærkt kritisk over for politikernes plan om at grave Thomas B. Thriges Gade ned.

- Det bliver en lige så stor ulykke for byen, som selve opførelsen af gaden, siger han.

Den selvstændige arkitekt har gennem sin karriere blandt andet været ansat i Odense Kommunes byplanafdeling, hvor han i 1993 tegnede streger på bykortet og fik rapporten "Brikker til bymidteplanen" ud af det.

Undervejs har han fulgt debatten om Thomas B. Thriges Gade tæt, og han mener, at en tunnel vil være en helt forkert løsning.

- Fordi Thomas B. Thriges Gade ikke længere kan fungere som fordelingsgade for biler til centrum, vil man flytte en masse trafik til andre små veje, som ligger i boligkvarterer. Det er helt grotesk. Kommunen kan simpelt hen ikke tillade sig at komme med sådan noget, siger Carl Ole Kragsig Kristensen.

Her er en oversigt over de steder, hvor der vil ske store ændringer i antallet af biler. Røde streger angiver stigninger, blå streger angiver fald. Beregningerne er prognoser for 2015, og med den betingelse, at kanalforbindelsen er etableret. Derudover ragnes med en ensretning af Allégade og Absalonsgade, samt en lukning af Kronprinsensgade for gennemkørende trafik. Både Grønløkkevej, Østre Stationsvej ved banegårde og Hans Mules Gade vil opleve store stigninger i trafikmængderne. Grafik: Gert Ejton
Annonce

Trafikkaos i midtbyen

Han forudser et trafikkaos i midtbyen, uanset om man vælger at lave en lang tunnel, en kort tunnel eller at lave Thomas B. Thriges Gade til en busgade.

- Det er jo ikke noget, jeg finder på. Kommunen forudser selv de øgede trafikmængder i kvarterplanen om Thomas B. Thriges Gade. Det eneste, jeg skal gøre, er at slå dem oven i hovedet med deres egne tal, siger arkitekten.

Han både bor og har tegnestue i Kronprinsensgade, som ligger i et af de kvarterer, der vil opleve en voldsom for-øgelse af trafikmængden ved en eventuel nedgravning af Thomas B. Thriges Gade. Antallet af biler i den nærliggende Allégade vil nemlig blive mere end fordoblet

- Man løser kun få problemer med en tunnel, men man skaber en masse nye problemer i boligkvartererne, hvor det er meget værre, siger Carl Ole Kragsig Kristensen.

Annonce

Forslag om boulevard

På opfordring af tidligere rådmand Edvind Witved har han selv tidligere lavet et forslag til en løsning for området omkring Thomas B. Thriges Gade, som dog endte med ikke at blive brugt.

Her skulle gaden være en boulevard med træer på begge sider af vejen og i midterrabatten. Samtidig skulle tunnelen under krydset ved Østre Stationsvej sløjfes.

- Hvorfor ikke lege med Thomas B. Thriges Gade, som den er. Hvis man laver en smuk genopbygning og sorterer den tunge trafik fra ved at tvinge dem ad andre ruter, kunne man få en løsning, som ikke vil flytte så meget trafik til andre gader, siger Carl Ole Kragsig Kristensen.

Han frygter især for den periode, hvor en tunnel ved Thomas B. Thriges Gade skal etableres.

- Det vil skabe total trafikkaos, når tunnelen skal bygges. Den plan er en vild panikløsning, slår han fast.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Der var ratslør hos HC Odense

coronavirus

Live: Regeringen indfører krav om mundbind i offentlig trafik hele døgnet

Sydfyn For abonnenter

Nyt signalsystem: Transportminister afviser at prioritere Svendborgbanen

Annonce