Annonce
Odense

Trykket stemning: Kommunens folk har overtaget plejen efter Friplejehjem Munke Moses konkurs

Advokat Henrik Selchau Poulsen orienterer mandag formiddag gruppen af kommunalt ansatte medarbejdere, inden de går ind og overtager plejen af de 50 beboere på Friplejehjem Munke Mose. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Odense Kommune er rykket ind på Friplejehjem Munke Mose med 40 medarbejdere, mens de tidligere ansatte er blevet fritstillet efter friplejehjemmet gik konkurs mandag morgen.
Annonce

Odense: De stod tålmodigt og ventede i småregnen mandag formiddag foran Friplejehjem Munke Mose. Omkring 30 kommunale medarbejdere fra plejesektoren - social- og sundhedsassistenter, - hjælpere og sygeplejersker, ledere og mellemledere.

Samtidig var der indenfor på friplejehjemmet møde for hele personalet, ledelsen og den af skifteretten udpegede advokat Henrik Selchau Poulsen, der kunne fortælle, at plejehjemmet mandag morgen var begæret konkurs, og at medarbejderne fra tirsdag var fyrede og fritstillede.

Mens de kommunale medarbejdere gik ind på Friplejehjem Munke Mose - kom de fritstillede medarbejdere ud.

I alt 40 kommunale medarbejdere overtager nu - i første omgang midlertidigt - plejen af friplejehjemmets 50 beboere, der fortsat kan blive boende i deres boliger på plejehjemmet - beskyttet som de er af lejeloven.

- Vores opgave er nu at sikre, at det her foregår på en god og tryg måde, og foreløbig er det gået godt, selvom stemningen er trykket. Vi har fået lov til at trække på nogle udvalgte medarbejdere de næste par dage, så vi sikre os så god en overgang som muligt, siger stabschef i Ældre- og Handicapforvaltningen René Lorenz.

Det har ikke været muligt for Odense Kommune med det samme at genansætte de gamle medarbejdere på Friplejehjem Munke Mose, fordi der så ville være tale om en virksomhedsoverdragelse, og det er Odense Kommune ikke interesseret i. Det ville betyde, at man også overtager eksempelvis stedets gæld, forklarer René Lorenz.

Annonce

Hjælp hos Styrelsen for Patientsikkerhed

Konkursen kommer ovenpå et kaotisk år for Friplejehjem Munke Mose.

Alvorligst er den række af påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som Friplejehjem Munke Mose fik i slutningen af august, og som viste, at der var fejl i medicinhåndteringen, dokumentationen og de sygeplejefaglige vurderinger på stedet. Fejlene var til alvorlig fare for patientsikkerheden, blev det vurderet.


Vi har fået lov til at trække på nogle udvalgte medarbejdere de næste par dage, så vi sikrer os så god en overgang som muligt.

René Lorenz, stabschef i Ældre- og Handicapforvaltningen, Odense Kommune


Det bekymrer ikke René Lorenz, der forsikrer, at man allerede er kommet langt i arbejdet med at leve op til påbuddene.

- Vi kommer ned og påtager os en stor opgave på plejehjemmet og hertil kommer arbejdet med at leve op til Styrelsen for Patientsikkerheds krav. Vi skal nok få styr på det, men vi vil selvfølgelig også tage kontakt til styrelsen og bede om råd og vejledning i en af de nærmeste dage, siger stabschefen.

Balladen om Friplejehjem Munke Mose

Munke Mose Friplejehjem hører under Menighedsplejen for Diakonisser i Odense. Stedet har 50 beboere og havde omkring 50 ansatte.

Konkursen på Friplejehjem Munke Mose  indskriver sig i rækken af problemer, der har ramt friplejehjemmet, siden det blev friplejehjem i 2019.

Alvorligst er en række påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som friplejehjemmet fik i slutningen af august. Her peger man på rod i medicinhåndteringen, mangel på dokumentation og sygeplejefaglige vurderinger af beboernes helbred.

I juli blev hele den tidligere bestyrelse på friplejehjemmet afsat ved et mistillidsvotum på et repræsentantskabsmøde. Samtidig blev lederen samt en betroet medarbejder fyret.

Afsættelsen af den gamle ledelse kom efter længere tids uro med sager om dårligt psykisk arbejdsmiljø, fagforeningssager om manglende lønudbetalinger og sager hos Arbejdstilsynet.

Annonce

Lang tid inden afklaring

Det er tolv dage siden, at friplejehjemmet gik i betalingsstandsning med en gæld på over 80 millioner kroner og forsøget på at rekonstruere økonomien begyndte. Det har dog vist sig umuligt at finde en løsning for friplejehjemmets trange økonomi inden for fristen, og det er årsagen til konkursen, siger Henrik Selchau Poulsen

- Det har ikke været muligt at opretholde driften af service og plejedelen ud over de første 14 dage. Der er for mange usikkerheder knyttet til de foreliggende påbud og andre forhold, som har både økonomisk betydning og betydning for en forsvarlig pleje af beboerne. Samtidig er der betydelige usikkerheder knyttet til anvendelsen af ejendommens 2. sal, til fastlæggelsen af en korrekt leje og til omfanget af andre påbud vedrørende selve ejendommen.

Der har været interesserede købere, siger advokaten, men ingen har kunnet skabe sig et overblik over økonomien så hurtigt:

- En eventuel ny friplejeleverandør har behov for at foretage en lang række undersøgelser, inden det måtte være muligt at give et tilbud på ejendommen samt sikre at beboerne får den service og den pleje, som de har krav på og behov for, forklarer Selchau Poulsen, der vurderer, at der kan gå helt op til et år, inden der kommer en afklaring på, om stedet kan drives videre som friplejehjem.

Mandag aften var der orienteringsmøder for pårørende og beboere, der kunne stille spørgsmål til den usikre fremtid på friplejehjemmet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Sundhedshus på giftig grund

Middelfart

76.457 biler om dagen: Efter 50 år kan Lillebæltsbroen få brug for en makker til at klare trafikpresset

Erhverv For abonnenter

Lukkede fabrik i Ringe: Nu tjener fynsk kæmpe koncern penge igen

Kerteminde

Smitten stiger i Fyns corona-hotspot - nu kommer det mobile testcenter: Se de tre steder, hvor du kan blive testet

Annonce