Annonce
Danmark

Trump leger kinesisk kejser for at få en grim mur

Jeanette Varberg

På kant: Siden Trump blev valgt som præsident, har han kæmpet for at holde sit valgløfte om at bygge en mur, der skal bremse strømmen af illegale migranter til USA fra Mexico og andre latinamerikanske lande.

Ideen om at holde nogen ude med en mur er ikke ny, men ældgammel. Den Kinesiske Mur blev bygget som et forsvarsværk mod plyndringer og invasioner af forskellige nomadestammer for næsten 1600 år siden. Derefter blev den gradvist udbygget til en lang mur på 6.259 km. En arkæologisk undersøgelse konkluderede, at alle murens forgreninger og volde sammenlagt var 21.196 km lang.

Muren var et gigantisk fæstningsværk og den eneste menneskeskabte bygning, som kan ses fra rummet. Samtidig viste den sig rent faktisk effektiv i perioder, indtil truslen fra stepperne visnede hen for mange århundrede siden. Muren er nu mest til gavn for turistindustrien. Tiden er simpelthen løbet fra behovet for at bygge mure - eller det skulle man da tro.

Trumps mur er meget mindre end den kinesiske mur. Den er dog stadig dyr. Planen er at bygge en mur på 320 km over den mere end 3000 km lange grænse mellem USA og Mexico. Det skal koste amerikanerne 5,7 milliarder dollar. Selvom Trump prøver at opføre sig som en kinesisk kejser ved at tvinge landet ud i en nødstilstand, så er det nok spekulativt i hvor høj grad muren viser sig effektiv for andet end at holde Trump på magten i fire år mere. Efter de arkitektoniske skitser af Trumps mur at dømme, så bliver den næppe heller et tilløbstykke for fremtidens turister. Ikke engang det kan vi forvente af en af de mest absurde politiske situationer i nyere tids amerikansk politik.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce