Annonce
Odense

Trodser embedsfolk: Enigt udvalg står fast og kræver ændringer af Skibhusvej

En fartgrænse på 30 kilometer i timen - og på længere sigt en helt anden indretning af vejen - kan være på vej på Skibhusvej, der er livsnerven gennem Skibhuskvarteret i den nordlige del af Odense C. Foto: Arkivfoto
By- og Kulturudvalget har tirsdag - stik imod embedsfolkenes anbefaling - besluttet, at der skal ske ændringer af Skibhusvej for at dæmpe trafikken og øge trygheden. Den lokale bydelsforening Skibhusforum jubler. - Det var det, vi håbede på, siger bestyrelsesmedlem.

Lokale borgeres forsøg på at råbe op omkring det, de oplever som stor utryghed på grund af den trafikale situation på Skibhusvej kan nu føre til ændringer.

Det står klart, efter By- og Kulturudvalget i Odense Kommune tirsdag havde sagen på dagsordenen, og hvor tre repræsentanter for bydelsforeningen Skibhusforum havde foretræde via videolink, da udvalgsmøderne for tiden afvikles online af hensyn til Corona-situationen.

Samtlige partier i udvalget blev enige om at gå imod anbefalingerne fra egne embedsfolk, som ellers mener, at Skibhusvej allerede i dag er velfungerende og på den baggrund havde indstillet, at gaden ikke bør ændres.

- Vi sagde allerede inden mødet, at vi ikke var særlig glade for det, forvaltningen var kommet med, siger udvalgsmedlem Anders W. Berthelsen (S), der mente, at de lokale borgere leverede gode argumenter og dermed gjorde deres for at overbevise udvalget om, at noget må gøres.

Sagen kort

I oktober påkørte en bil i høj hastighed flere andre biler og brager gennem en butiksrude på Skibhusvej.

Det antændte en debat om tryghed og forholdet mellem biltrafik og de bløde trafikanter. Bydelsforeningen Skibhusforum krævede handling, og politikerne bad By- og Kulturforvaltningen undersøge, hvad der kunne gøres.

I sidste uge kom så forvaltningens indstilling, som lød på, at intet bør gøres, da Skibhusvej efter embedsfolkenes opfattelse er velfungerende, som den er.

Men det er partierne i By- og Kulturudvalget altså ikke enige i, står det klart, efter tirsdagens udvalgsmøde.

Farten skal ned

By- og kulturrådmand Jane Jegind (V) oplyser, at forvaltningen nu er blevet sat i gang med at undersøge to ting.

For det første om den tilladte hastighed på Skibhusvej kan sænkes til 30 kilometer i timen. Kommunens egne undersøgelser har vist, at der mindst fem gange i døgnet kører biler med over 70 kilometer i timen op eller ned ad gaden, hvor den anbefalede hastighed er 45 kilometer i timen, og problemerne med fartbøller blev aktualiseret i efteråret, da en bil i høj fart ramte andre biler og endte med at ryge ind over fortovet og direkte gennem en butiksrude.

En ændring af fartgrænsen vil dog i givet fald være noget, Fyns Politi skal være med til at godkende, oplyser Jane Jegind.

Derudover skal forvaltningen komme med et bud på, hvordan og til hvilket budget Skibhusvej på længere sigt kan ændres fra den nuværende udformning til i højere grad at blive en handelsgade med mere fokus på tryghed. Tanken er, at en ny vision for gaden kan komme med ind i de kommunale udviklingsplaner.

- Jeg synes, det kan være spændende at se på, om vi kan styrke den livsnerve, som Skibhusvej er i lokalområdet, siger Jane Jegind, og den holdning deler både K og S.

- Vi smider bolden op i luften og ser på, hvordan den del af byen skal udvikle sig, herunder i forhold til klassificeringen af Skibhusvej. Det er et vigtigt politisk signal, siger Kristian Guldfeldt (K), der selv af og til cykler på Skibhusvej og er helt enig med de lokale borgere i, at Skibhusvej i dag er utryg at færdes på som blød trafikant.

Anders W. Berthelsen (S) mener, det er naturligt at se på gadens indretning.

- Skibhusvej har jo allerede i dag reelt status som en handelsgade mere end som en indfaldsvej. Og så bør den også indrettes som en handelsgade

Annonce

Bydelsforening jubler

Hos Skibhusforum, der gennem længere tid har forsøgt at opnå lydhørhed omkring det synspunkt, at Skibhusvej er utryg og bør gentænkes, er der stor tilfredshed med tirsdagens beslutninger i By- og Kulturudvalget.

Det siger bestyrelsesmedlem Karsten Prinds.

- Hvis hastighedsnedsættelsen bliver gennemført, så er det et kæmpe skridt, mener han og erklærer sig også yderst tilfreds med By- og Kulturudvalgets beslutning om, at det skal undersøges, hvordan gadens indretning på længere sigt kan nytænkes.

- Det var det, vi håbede på. Vi mener, at gaden kan fungere langt bedre, end den gør i dag, når man ser på, hvordan man gør i andre byer. Derfor er det en god nyhed, at de (By- og Kulturudvalget, red.) nu går med ind på den tankegang, at man kan redesigne gaden.

Karsten Prinds oplyser, at Skibhusforum vil fortsætte dialogen med politikerne for at sikre, at de ikke glemmer, hvad de har besluttet.

- Vi har planer om at invitere udvalget herud i kvarteret, tilføjer han.

Både Karsten Prinds og de politikere fra udvalget, avisen har talt med, medgiver, at den umiddelbare løsning med at få sænket fartgrænsen i gaden vil løse problemet med enkelte bilister, der kører meget for stærkt. Det vil øge den generelle tryghed, men ikke stoppe vanvidsbilisterne, lyder vurderingen.

- Desværre har vi nogle ganske få mennesker i denne by, som både kører rundt i Skibhus, i Seden Syd, i Vindegade og andre steder, som - uanset, hvad du fortæller dem - kører med hovedet under armen. Her vi nødt til at stole på, at politiet gør, hvad de kan i forhold til at få fat i dem, siger rådmand Jane Jegind.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Ikke til salg: Olav de Linde-direktør afviser grundejerforenings købstilbud af omstridt areal ved Åløkkeskoven

Dødsfald

Johannes Møllehave er død

Assens

Teststed løb tør for lyntest, fortæller Karina. Driftsdirektør afviser: - Det kan jeg simpelthen ikke tro på

Annonce