Annonce
Nyborg

Trods talfusk: Nyborg klar til Tour de France

De faktuelle superlativer var lige i overkanten, da borgmester Kenneth Muhs (tv) og løbsdirektør Christian Prudhomme i februar præsenterede Nyborg som målby for en Tour de France-etape i 2021.Foto: Kim Rune
Opblæste seertal og tvivlsom reklameværdi rokker ikke ved Nyborg Kommunes beslutning om at investere 15 millioner skattekroner i den anden Tour de France-etape i 2021.

Nyborg: Godt er det ikke. Men Nyborg havde under alle omstændigheder sagt ja til at lægge by og målstreg til Tour de France.

Det fastslår Nyborgs borgmester, Kenneth Muhs (V), efter dagbladet Politikens afdækning af de i bedste fald fejlbehæftede - og i værste fald manipulerende - salgstaler, der blev holdt i forbindelse med præsentationen af de tre etaper af verdens største cykelløb, der skal køres i Danmark i 2021.

Etapen, der skal køres fra Roskilde over Storebæltsbroen og hen til målstregen på Storebæltsvej i Nyborg, blev præsenteret på et pressemøde på Hotel Sinatur i slutningen af februar.

Og som det havde været tilfældet forinden i København - og senere også blev det i Sønderborg - blev der ikke sparet på superlativerne.

Der vil, hed det sig, være 3,5 milliarder seere, som følger de tre Tour de France-etaper i Danmark.

Og den samlede reklameværdi vil løbe op i ikke mindre end 3,3 milliarder kroner.

Annonce

Forkerte tal

Men som Politiken kan dokumentere, er begge tal forkerte.

De 3,5 milliarder tv-seere - der svarer til sådan cirka halvdelen af hele jordens befolkning - stammer fra en engelsk artikel på en fransk hjemmeside og har intet med de reelle seertal at gøre.

De ligger ifølge forskere, som Politiken har talt med, snarere på 10-20 millioner til hver Tour de France-etape.

Og hvad reklameværdien angår, er den angivet til at være knap 750 millioner kroner højere end i den rapport, den er hentet fra.

- Det er beklageligt. For selvfølgelig skal der bruges så retvisende tal som muligt. Men de nye oplysninger ændrer ikke på, at Tour de France-etapen i 2021 vil give os helt nye og helt enestående muligheder for at brande Nyborg både før, under og efter cykelløbet, siger Kenneth Muhs.

- Godt nok dumt

Sonja Marie Jensen, der ud over at være Socialdemoratiets borgmesterkandidat i Nyborg også sidder i kommunes centrale økonomiudvalg, ærgrer sig også over de misvisende oplysninger om Tour de France.

- Det er godt nok dumt, at man ikke faktatjekker den slags tal, før man går ud med dem. Men det ændrer ikke på, at Tour de France i Danmark er en stor mulighed for både Nyborg og hele Fyn. Jeg er sikker på, det bliver en kæmpe folkefest, tilføjer hun.

Nyborg Kommune har betalt 10 millioner kroner for at få status som målby i 2021. Dertil kommer fem millioner kroner, som er sat af til de øvrige udgifter, kommunen får i forbindelse med cykelløbet.

Der ventes mellem 50.000 og 100.000 tilskuere alene i målområdet ved Storebæltsvej, mens det ifølge Fyens Stiftstidendes oplysninger fortsat er uafklaret, om publikum også vil få adgang til at overvære afslutningen på etapen fra hele eller dele af Storebæltsbroen.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce