Annonce
Erhverv

Trods strakspåbud til sygemeldte kører der færre tog hos DSB

Sygemeldinger giver lidt færre tog i weekendkøreplan på Fyn og i Jylland hos DSB.

- Der kører frem til og med søndag den 1. juli færre tog på Fyn og enkelte steder i Jylland. Ændringerne skyldes ekstraordinært stort sygefravær hos lokomotivpersonalet.

Sådan skriver DSB på sin hjemmeside lørdag morgen. Det er selv om, at Tjenestemandsretten fredag udstedte et såkaldt strakspåbud til en gruppe sygemeldte lokoførere, der er ansat som tjenestemænd hos DSB.

Det betyder, at de ansatte er blevet pålagt at bevise, at de er syge eller vende tilbage til arbejde. DSB indbragte sagen for retten, fordi selskabet mistænker, at sygemeldingerne er en maskeret arbejdsnedlæggelse.

Ifølge DSB betyder sygefraværet, at regionaltogene mellem Aarhus H og Esbjerg via Fredericia ikke kører lørdag og søndag. Passagerer må ty til Intercity og Lyntog på dele af strækningen og ellers togbusser.

Der kører heller ingen regionaltog mellem Fredericia og Odense. I stedet er der indsat togbusser.

I forvejen kører der færre tog i weekenden end i hverdagene, og derfor forventer DSB først mandag at få et overblik over status for sygemeldingerne.

En lignende sag for de overenskomstansatte lokoførere afgøres i Arbejdsretten mandag.

Fredag oplyste DSB, at i alt 115 lokomotivførere var sygemeldt. Det er tre til fire gange så mange som normalt.

DSB og fagforeningen Dansk Jernbaneforbund har i forvejen en anden sag verserende i Arbejdsretten. Den handler om, at den statslige virksomhed DSB i slutningen af 2017 meldte sig ind i arbejdsgiverorganisationen Dansk Industri.

Det betyder, at de ansatte, som før var statsligt ansatte, skal flyttes over på andre overenskomster, og at lokalaftaler er opsagt.

DSB's forhandlingschef, Poul Gemzøe-Enemark, sagde fredag, at DSB har en formodning om, at indmeldingen er baggrunden for sygemeldingerne.

Dansk Jernbaneforbund opfordrer sine medlemmer til at genoptage arbejdet straks, hvis de ikke reelt er syge.

- Det må forventes, at der skal afleveres en uddybende lægeerklæring med en specifik og konkret begrundelse for fraværet, skriver fagforeningen på sin hjemmeside.

I alt er der ansat 1200 lokomotivførere i DSB.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Byggeri til 400 mio. kroner: Odenses borgmester glæder sig over ny kæmpemæssig investering i Odense

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Annonce