Annonce
Middelfart

Trekantbrand: Forhadt logo bliver erstattet med nyt

- Jeg kan ikke finde symbolikken i det, sagde daværende medlem af beredskabskommissionen Anders Sørensen (S), da logoet for Trekantbrand blev præsenteret i januar 2016. Tiden har givet ham ret - nu skrottes logoet med de skæve firkanter. Arkivfoto

De seks blå, skæve firkanter faldt aldrig i god jord hos brandmændene i Vejle, Kolding, Fredericia, Middelfart, Billund og Vejen. Nu skal Trekantbrand have nyt logo igen.

Trekantområdet: "Den skal lige sluges!"

Sådan lød én af kommentarerne fra en brandmand, da Trekantbrands logo blev præsenteret i januar 2016.

I forbindelse med sammenlægningen af de seks kommunale brandvæsener til ét fælles, var der også behov for et fælles logo og en fælles fortælling. Derfor brugte Trekantområdets Brandvæsen omkring 350.000 kroner på at få et konsulentfirma til at udvikle logoet og fortællingen.

De klassiske brandmands-hjelme, økser og kommunale våbenskjold skulle vige pladsen for noget mere moderne og minimalistisk.

Men logoet i form af seks blå, skæve firkanter , der blandt andet symboliserer et samlet og transparent brandvæsen, faldt aldrig i god jord hos de menige brandfolk.

Det fandt den nye beredskabsdirektør Jarl Vagn Hansen hurtigt ud af, da han startede i jobbet i marts.

- Da jeg var rundt på de enkelte stationer, spurgte jeg folk, om de var glade for logoet. "Nej, vi hader det," lød svaret, fortæller Jarl Vagn Hansen.

Han tilføjer, at da logoet i sin tid blev præsenteret, var der da også snak i beredskabskredse om, at det var ret specielt.

Annonce

Trekantbrands nuværende logo

Logoet blev præsenteret ved en reception på Vejle Brandstation i januar 2016 af den daværende beredskabsdirektør Lars Nordahl Lemvigh.Han forklarede, at logoet bestående af seks firkanter i forskellige blå nuancer indeholdt flere forskellige symboler:

De seks firkanter afspejler de seks kommuner, der alle har et fælles udgangspunkt og som samtidig overlapper hinanden.

Logoet symboliserer også et åbent og transparent brandvæsen, samtidig med at de lyse nuancer er beroligende og leder tankerne hen på en ven i nøden, mens de mørke nuancer udtrykker viden, magt og seriøsitet.

Logoet kostede 95.000 kroner at få udarbejdet.

Trekantbrands logo er aldrig faldet i særlig god jord hos brandfolkene i de seks kommuner. I det nye år får de lov at slippe for de seks blå firkanter. Arkivfoto

Noget, folkene kan lide

Som nu direktør i Trekantbrand satte han derfor ret hurtigt en proces i gang, hvor alle medarbejdere blev inviteret til at komme med forslag til et nyt logo.

- Det skal være noget, der duer, og som folkene godt kan lide, siger Jarl Vagn Hansen.

Onsdag i oplyste han så beredskabskommissionen om, at der er et nyt logo på vej.

Det sker på baggrund af, at et tocifret antal medarbejdere har indsendt forslag til det nye, fælles logo. Efterfølgende har Trekantbrands samarbejdsudvalg kigget alle forslag igennem og udvalgt en håndfuld, som man efterfølgende har stemt om.

Et nyt logo er på den måde blevet fundet på demokratisk, men indtil videre er det kun ganske få i Trekantbrand, der ved, hvilket logo det endelige valg er faldet på.

- Og hvis alt går vel, kan vi præsentere det til nytårsparolen, fortæller beredskabsdirektøren.

Han tilføjer, at logoet skal godkendes endeligt i bestyrelsen inden offentliggørelsen.

Pengene er godt givet ud

Han er velvidende om, at der blev brugt en del penge på at finde frem til det nuværende logo. Selve logoet blev i 2016 anslået til at have kostet 95.000 kroner.

Derfor har Jarl Vagn Hansen også haft fokus på at holde omkostningerne nede i forbindelse med at finde frem til et nyt logo.

Det vindende logo, som én af medarbejderne altså selv har tegnet, er blevet sendt til bearbejdelse hos det vejlensiske reklamebureau CrossMind.

- Det er nødvendigt, fordi logoet jo både skal kunne bruges på vores pc'er, telefoner, tøj og brandbiler, siger beredskabsdirektøren og vurderer, at det har kostet under 50.000 kroner at få logoet tilpasset.

Han mener dog, at det er penge, der er godt givet ud.

- Det er seks stolte brandvæsner, der er blevet lagt sammen, så vi skal prøve at finde et fælles ståsted. Jeg tror, at et simpelt greb som et nyt logo kan give mere motivation og trivsel blandt medarbejderne, siger Jarl Vagn Hansen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Nordre Havnekaj var vurderet til op mod 51 millioner kroner: Kommunen fik ni millioner kroner

Annonce