Annonce
Debat

Tredje spor og tredje bro - tak

En tredje bro er ikke bare ønsketænkning, men en nødvendighed, mener Helle Nielsen, formand for LO Fyn.

Stor ros, et bundt venlige opfordringer - og en løftet pegefinger.

Det er i korte træk indholdet af det høringssvar, som LO Fyn og vores trafikgruppe netop har sendt som vores kommentarer til "Fyn i Bevægelse - Infrastrukturstrategi Fyn 2017-2035".

Overordnet er der mange gode forslag i strategien. Vi støtter de fire hovedprioriteter - det tredje spor på E20, timemodellen, letbanen i Odense, og den tredje forbindelse over Lillebælt.

En ekstra Lillebælt-forbindelse er ikke alene et godt forslag. Det er en decideret nødvendighed. Ikke bare for vejtrafikken, men også for jernbanen, da den nye højhastighedsbane på Vestfyn vil skabe en kæmpe flaskehals mellem Kauslunde og Snoghøj.

Et alternativ kunne være, at den nye Lillebæltforbindelse - motorvej såvel som jernbane - går fra Odense og via lufthavnen til Bogense og derfra videre over Lillebælt til Juelsminde.

Det alternativ er bestemt ikke blevet mindre interessant, efter at regeringen i sit finanslovsforslag for 2017 har valgt at parkere Fyn på et sidespor.

Mens regeringen er klar til at bevilge penge til motorveje i Midtjylland og Vestsjælland og en havnetunnel i København, er udvidelsen af E20 på Fyn slet ikke nævnt.

Det er fatalt. Projektet er på plads. Kun finansieringen mangler.

Tilbage til strategien for Fyn i Bevægelse: Her savner vi konkrete bud på, hvordan borgmestrene forestiller sig, at Hans Christian Andersen Airport skal betjenes - og i øvrigt indarbejdes i strategien.

Og skal vi have hurtigbusser med egne busbaner mellem Odense og lufthavnen, eller skal vi kæmpe for, at letbanen svinger forbi lufthavnen. Det sidste vil være offensivt.

Vi håber også, at Svendborgbanen opgraderes. Her vil det blandt meget andet være nyttigt, hvis der indarbejdes en direkte forbindelse til København i strategien. Det vil blandt andet løfte hele det sydfynske område.

Den løftede pegefinger, som godt kan blive til en sur pegefinger, går selvfølgelig på, at Uber overhovedet har fundet plads i strategien.

Vi ved fra sommerens dom i Københavns Byret, at selskabet er ulovligt. Og vi skal ikke entrere med deres piratkørsel, så længe de ikke respekterer danske love og regler - både når det gælder arbejdsmarked og skat.

I LO Fyn vil vi følge arbejdet med strategien nøje. Og vi deltager meget gerne i den fortsatte proces - også selv vi ikke er nævnt blandt de organisationer, som det vil være naturligt og interessant at inddrage.

Den detalje betragter vi blot som en lille misforståelse, for vi repræsenterer immervæk tusindvis af medlemmer, der har interesse i, at trafikplanerne lander godt.

Af Helle Nielsen

LO Fyn, formand

Annonce
Odense For abonnenter

Manuellas forskning om trafikstøj gav genlyd i hele verden: Forskeren fra en brasiliansk millionby fik et chok over roen i Skibhuskvarteret

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

1500 nysgerrige fik spændende kig ind i Nyt OUH: 500 meter lange gange og nyt storkøkken

Odense For abonnenter

Strid om udbrændt øjebæ: Tidligere kontorchef i hård kritik af By- og Kulturforvaltningen

Fyn

E20: Havareret hestetrailer skaber timelang kø på motorvejen

Kultur For abonnenter

Magisk punktum med Wainwright: Canadisk kraftværk sang Posten sønder og sammen

Sport

Mathias Gidsel atter tilbage på træningsbanen

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Kultur

Helt tæt på Kasper Eistrup til åbenhjertig talk: - Al kunst bunder i en bøn

Odense

Butiksejer åbner op om mareridtsepisode: - Det er ikke hver dag, en bil smadrer ind i forretningen

Sport

Mindeord: Chris Anker Sørensen glemte aldrig sine rødder, og var ganske enkelt bare et ordentligt menneske

Kerteminde For abonnenter

Bent var miljøbevidst, før det blev moderne: Hans nye maskine sprøjter med kokos, kartofler og majs

Sport For abonnenter

Fynsk cykel-chef om Chris Ankers død: Et kæmpechok - jeg er dybt berørt

Kerteminde

Endnu ukendte folk ridser ting ind i særlig bygning: Men hvorfor gør de det?

Annonce