Annonce
Sydfyn

Tre vingårde på Langeland åbner dørene

Det er ved at være høsttid på de danske vingårde. Privatfoto
Besøg Årets Vinbonde og Årets Vinmager, når vinbønder på Langeland markerer Dansk Vindag.

Langeland: Tre langelandske vinavlere holder åbent hus lørdag 21. september kl. 13-16. Anledningen er, at det denne lørdag er Dansk Vindag.

De tre vingårde er Tranekær Vin, Røjle Vin og Søbanke Vingård.

Tranekær Vin ved Mads Rosell Jørgensen ligger på Vinkældervej 2 i Tranekær. Det er et lille familiebrug med hovedsageligt vinstokke og får. Hvidvin, rødvin og rosé bliver fremstillet efter de traditionelle fremgangsmåder. Gæsterne får smagsprøver.

Røjle Vin ved Lars Jacobsen ligger på Landevejen 17 ved Bagenkop. På det netop afholdte "Dansk Vinskue 2019" blev Lars Jacobsen kåret som Årets Vinbonde og Årets Vinmager. Det betyder, at konkurrencens højst bedømte vin kommer fra Røjle Vin. Der vil være rundvisning i marken kl. 13, og kl. 14 demonstreres udstyr til fremstilling af vin.

Annonce

Øko-vin

Søbanke Vingård ved Leif Berg og Eva Jensen ligger på Søgårdsvej 1 ved Bagenkop. Vingården ligger med kig til vandet og de vilde heste. Man dyrker 20 sorter og laver mange forskellige vine – mest rødvin, men også rosé, hvid og orange vin. Vinen dyrkes og fremstilles efter økologiske principper.

Sidste år havde Søbanke Vingård rekordhøst med høj kvalitet, og gæsterne får en smagsprøve på årgang 2018.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce