Annonce
Kerteminde

Tre ting - Du skal vide om den nye marina i Kerteminde: Første etape koster 15,9 millioner kroner

Sådan forestillede Kerteminde Kommune sig i 2016, at den nye marina kunne se ud. Grafik: Kerteminde Kommune
Det er sejlerne selv, der skal finansiere fornyelsen af marinaen i Kerteminde.
Annonce

I samarbejde med brugerne af marinaen har kommunen planlagt en etapevis udvikling af marinaen i Kerteminde, der over en årrække vil fremtidssikre marinaen med nye moler, bådebroer og publikumsfaciliteter.

1. Et skridt ad gangen

Økonomiudvalget vedtog allerede sidste år at sætte gang i en etapevis udvikling af Kerteminde marina.

Onsdag 23. oktober forventes det, at økonomiudvalget tager det næste skridt, når de godkender den overordnede tidsplan for første etape af projektet.

Alt i alt forventes det, at første etape vil koste 15,9 millioner kroner. 5,9 millioner kroner i 2020 og 10 millioner kroner i 2021. Pengene skal kommunen ud og låne, men det bliver brugerne af marinaen, der kommer til at betale for udvidelsen gennem takstforhøjelser og ekstra indtægter fra nyanlagte pladser i marinaen.

2. I 70'erne var marinaen en rumraket

Kerteminde Marina blev anlagt først i 70'erne, og dengang var den så moderne, at den med formand for Kerteminde Sejlklub, Jørgen Larsens ord, var en "rumraket".

Det er marinaen ikke længere. Molerne er sunket, og i takt med, at vejret har forandret sig, er bådene ikke længere så godt beskyttet, som de var i starten af 70'erne. Derfor har sejlerne i flere år advaret om, at marinaen er i fare for at miste sin status som en A-havn.

Hvis marinaen mister sin status som A-havn, betyder det blandt andet, at sejlerne skal have deres både op om vinteren, ellers dækker forsikringen ikke.

3. Molerne skal forhøjes

Som en del af den første etape bliver den sydøstlige stenmole forlænget ud til "bananen" og forhøjet til kote 2,25 meter. Langs med molen bliver der anlagt broer, hvor der er plads til både.

Den nordøstlige stenmole forhøjes ligeledes til 2,25 meter.

Til sammenligning var molerne 1,5 meter høje, dengang de blev anlagt først i 70'erne.

Alt i alt betyder første etape, at der bliver 60 ekstra pladser til de store både (40-45 fods både).

Når første etape er gennemført, er der planlagt en anden etape, der vil koste 31,7 millioner kroner.

Anden etape indeholder blandt andet en ny vandpromenade, nye flydebroer, ramper og udsigtsplatforme. Samt en udvidelse af Nordre Havnekaj med opfyld.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Nu får Vollsmose sin egen læge

Fyn

Uheld i nødspor på Fynske Motorvej

Fyn

Corona gør stadig ondt på de fynske hoteller: Men ét sted går det over al forventning

Middelfart

Kvinde fik nok af naboens afbrænding af affald: - Det stinker ganske forfærdeligt

Fyn For abonnenter

Fanget i pandemiens ukendte ocean: Kaptajn fra Dyrup måtte blive fire måneder ude på havet med sin besætning

Assens

87-årig påkørt af en bakkende varebil: - Stod i den blinde vinkel

Annonce