Annonce
Fyn

Tre spor lige nu: Vandet skal væk fra motorvejen

Mellem Odense og Gribsvad skal der bygges seks nye regnvandsbassiner. Seks andre bassiner - som dette mellem Ravnebjerggyden og Spedsbjergvej - udvides. Bassin 1, som det kaldes, bliver omkring 200 meter langt. Foto: Michael Bager
Motorvejen har sit helt eget afvandingssystem, som skal kunne klare et ekstra spor og fremtidens klima. Det er den mest tidskrævende del af det milliarddyre anlægsprojekt på Fynske Motorvej.

Blommenslyst: Et kæmpestort hul i jorden.

Det er det første, trafikanterne på E20 ser til motorvejsudvidelsen, når de kommer kørende fra øst.

På højre hånd mellem Ravnebjerggyden og Spedsbjergvej er entreprenøren M.J. Eriksson i denne tid ved at udvide et regnvandsvandbassin, så det kan tage fra, når regnen for alvor vælter ned over den snart meget bredere motorvej.

- Selve motorvejens belægning bliver omkring 32 meter bred, så det er et stort areal, vandet skal ledes væk fra, forklarer projektleder Robin Højen Madsen fra Vejdirektoratet.

I alt skal der fjernes 12.200 kubikmeter jord ved netop dette bassin. Hertil skal der lægges mange kilometer kloakrør.

Annonce

Tre spor lige nu

Hvad laver alle de mennesker og maskiner, man kan se, når man kører på den vestfynske motorvej?Det store arbejde med udvidelsen til tre spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest er godt i gang. Masser af mennesker vil få deres gang på projektet, og i denne serie kigger avisens udsendte jævnligt forbi og fortæller, hvad de arbejder med.

Udvidelsen af E20 til tre spor sker i to etaper. Først mellem Odense Vest og Gribsvad, der forventes at stå klar i slutningen af 2020. Herefter kommer strækningen mellem Gribsvad og Nr. Aaby, som efter planen vil være færdig inden udgangen af 2022

Kan redde oliespild

Når udvidelsen af motorvejen mellem Nr. Aaby og Odense V til sin tid står færdig, vil nogle diskrete brønddæksler sammen med regnvandsbassinerne være blandt de få synlige tegn på det netværk af rør, som skjuler sig under asfalten.

- For hver kilometer motorvej bliver der typisk lagt tre-fire kilometer rør, siger projektlederen. Han anslår, at omkring to tredjedel af tiden med at anlægge motorvejen bruges på netop rørlægningen.

Afvandingssystemet er helt sit eget og deler ikke rør med for eksempel landmændenes dræn.

Robin Højen Madsen forklarer, at regnvandsbassinerne eksempelvis også kan bruges til at opsamle olie, der lækker fra en væltet tankvogn, hvis det skulle ske.

Store kloakrør på 70 centimeter i diameter graves ned i fire meters dybde ved regnvandsbassinet mellem Ravnebjerggyden og Spedsbjergvej. Et kilometerlangt net af stadigt mindre kloakrør sørger for at regnvandet fra motorvejen kan blive ledt hertil. Foto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1944: Kager og wienerbrød slipper op

1994 Biskop Vincent Lind må godt udtrykke sig meget direkte og i ret så skarpe vendinger, når han beskæftiger sig med klager fra et yderst omstridt medlem af menighedsrådet ved Vor Frue Kirke i Odense, nemlig overlærer Niels Gertsen. Det har biskoppen fået både Kirkeministeriets og en nu forhenværende kirkeministers ord for. Flere års problemer omkring Niels Gertsens arbejde i menighedsrådet med masser af klagesager nåede et højdepunkt i midten af april. Da besluttede et flertal af menighedsrådets medlemmer at smide Niels Gertsen ud. Han måtte da også holde sig væk i nogle måneder, inden biskop Vincent Lind afviste flertallets beslutning, da juraen bag eksklusionen ikke var i orden. 1969 Fjernseerne hørte i morges den ellers så ligevægtige reporter, Claus Toksvig, forkynde fra kontrolcentret i Houston: Månen er landet! Alt klappede med en præcision, der endog overgik den, som forbløffede alverden i forbindelse med det første besøg på Månen i sommer. Klokken 7.53 (dansk tid) stod landingsfartøjet ”Frygtløs” på nøjagtig det forudbestemte sted i ”Stormenes Hav” med månesonden ”Surveyor” liggende i umiddelbart nærhed. Formiddagen gik derefter for astronauterne med forberedelserne til de to ekspeditioner ud i den nærmeste omegn, der er planlagt i dag og i morgen, og hvis udfald bliver afgørende for de rent videnskabelige resultater af den anden rejse til Månen. 1944 Bagerne er stadig hårdt spændt for med hensyn til deres rationer. Det er begrænset, hvor meget de kan bage dagligt, og undertiden slipper både kager og wienerbrød op tidligt på eftermiddagen. Efter hvad vi erfarer har bagerlauget i Odense nu henstillet til medlemmerne, at de holder deres butikker åbent til i hvert fald kl. 18 på alle hverdage, også selv om alle kagerne er udsolgt. Det skal stadig være muligt for folk at kunne købe brød, når de er på vej hjem fra arbejde. Flere bagerforretninger forudser, at de må holde lukket mellem jul og nytår, da månedens rationer af smør og sukker vil være opbrugt til jul. Desuden har bagerne problemer med at skaffe papir og poser nok til kager og brød.

Annonce