Annonce
Fyn

Tre spor lige nu: Vandet skal væk fra motorvejen

Mellem Odense og Gribsvad skal der bygges seks nye regnvandsbassiner. Seks andre bassiner - som dette mellem Ravnebjerggyden og Spedsbjergvej - udvides. Bassin 1, som det kaldes, bliver omkring 200 meter langt. Foto: Michael Bager
Motorvejen har sit helt eget afvandingssystem, som skal kunne klare et ekstra spor og fremtidens klima. Det er den mest tidskrævende del af det milliarddyre anlægsprojekt på Fynske Motorvej.

Blommenslyst: Et kæmpestort hul i jorden.

Det er det første, trafikanterne på E20 ser til motorvejsudvidelsen, når de kommer kørende fra øst.

På højre hånd mellem Ravnebjerggyden og Spedsbjergvej er entreprenøren M.J. Eriksson i denne tid ved at udvide et regnvandsvandbassin, så det kan tage fra, når regnen for alvor vælter ned over den snart meget bredere motorvej.

- Selve motorvejens belægning bliver omkring 32 meter bred, så det er et stort areal, vandet skal ledes væk fra, forklarer projektleder Robin Højen Madsen fra Vejdirektoratet.

I alt skal der fjernes 12.200 kubikmeter jord ved netop dette bassin. Hertil skal der lægges mange kilometer kloakrør.

Annonce

Tre spor lige nu

Hvad laver alle de mennesker og maskiner, man kan se, når man kører på den vestfynske motorvej?Det store arbejde med udvidelsen til tre spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest er godt i gang. Masser af mennesker vil få deres gang på projektet, og i denne serie kigger avisens udsendte jævnligt forbi og fortæller, hvad de arbejder med.

Udvidelsen af E20 til tre spor sker i to etaper. Først mellem Odense Vest og Gribsvad, der forventes at stå klar i slutningen af 2020. Herefter kommer strækningen mellem Gribsvad og Nr. Aaby, som efter planen vil være færdig inden udgangen af 2022

Kan redde oliespild

Når udvidelsen af motorvejen mellem Nr. Aaby og Odense V til sin tid står færdig, vil nogle diskrete brønddæksler sammen med regnvandsbassinerne være blandt de få synlige tegn på det netværk af rør, som skjuler sig under asfalten.

- For hver kilometer motorvej bliver der typisk lagt tre-fire kilometer rør, siger projektlederen. Han anslår, at omkring to tredjedel af tiden med at anlægge motorvejen bruges på netop rørlægningen.

Afvandingssystemet er helt sit eget og deler ikke rør med for eksempel landmændenes dræn.

Robin Højen Madsen forklarer, at regnvandsbassinerne eksempelvis også kan bruges til at opsamle olie, der lækker fra en væltet tankvogn, hvis det skulle ske.

Store kloakrør på 70 centimeter i diameter graves ned i fire meters dybde ved regnvandsbassinet mellem Ravnebjerggyden og Spedsbjergvej. Et kilometerlangt net af stadigt mindre kloakrør sørger for at regnvandet fra motorvejen kan blive ledt hertil. Foto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Leder For abonnenter

I Sherwood-skoven

Udligningsordningen er et fantastisk værktøj, der gør Danmark til et mere lige samfund, for den mellemkommunale udligning betyder i al enkelthed, at de kommuner, der har mange penge, giver en lille del af deres velstand til de kommuner, der har færre eller få penge. Udligningsordningen er derfor en ægte Robin Hood-løsning, som de fleste danskere bør kunne være enige om. Det betyder selvsagt ikke, at danskerne - både politikerne og folk, som vi er flest - er enige om, hvordan udligningsordningen skal strikkes sammen. Man kan, som det fremgår af stort set samtlige medier i denne tid, skændes om økonomiske nøgletal og detaljer i en sådan udligningsordning i én uendelighed. For ordningen skiller selvfølgelig vandene. De, der har udsigt til at få flere penge i kassen i kraft af en ny udligningsordning, er som regel fulde af ros til og argumenter for, hvorfor ordningen er velfungerende. Omvendt er de, der kan se frem til at få færre penge i kommunekassen, kritiske over for ændringerne. Sagen er, at alle politikere, uanset landsdel og politisk syns- og standpunkt, allerhelst bare vil have flere penge til deres egen kommune. Social- og indenrigsministeren blev i sidste uge kritiseret for at manipulere eller hemmeligholde en række af de tal, der ligger til grund for beregningerne i regeringens forslag til en ny udligningsreform. Det har ministeren undskyldt - og samtidig korrekt pointeret, at man kan gøre tallene op på flere forskellige måder. Og det er sandt. Udligningsordninger er svært stof for de fleste, inklusive mange økonomer og politikere. De enkelte parametre, der ligger til grund for både den gamle udligningsordning og regeringens forslag til en ny udligningsordning, kan diskuteres og endevendes i én uendelighed. Derfor er kritikken af og debatten om ordningen både relevant og nødvendig. Det ændrer blot ikke på, at vi alle, fattige som rige, socialister som liberale, jyder som fynboer, bør glæde os over, at udligningsreformen gør Danmark mere lige. På ægte Robin Hood-manér. Ligesom i Sherwood-skoven.

Erhverv For abonnenter

Erhvervshus Fyns gulddreng: Økonomisk hjælp til udvikling af supercomputer har fløjet dronevirksomhed i mål

Annonce