Annonce
Fyn

Tre spor lige nu: Kegler advarer om skarp kant

I ly af en kilometerlang stribe kegler, fræses kanten af Den Fynske Motorvej af ind mod midterrabatten for at gøre klar til udvidelsen til tre spor. Foto: Michael Bager
Trafikanterne på Den Fynske Motorvej skal nu vænne sig til at lette på speederfoden vest for Odense.

Spedsbjerg: Mandag morgen kan trafikanterne på E20 lige øst for tilkørslen til Middelfartvej se noget nyt i midterrabatten.

I nattens mulm og mørke er der stillet kilometervis af kegler ud i det vestgående spor, hvor hastighedsgrænsen nu er sat ned til 80 km/t. Det er der en god grund til, for natten igennem er der blevet fræset 20 cm af asfalten ind mod midterrabatten af, så der nu er en høj og skarp kant, man nødigt vil have sine dæk alt for tæt på.

- I løbet af de kommende nætter skal jorden i midterrabatten fjernes og der skal lægges asfalt ud, forklarer Morten Due Hansen. Han er ingeniør i Vejdirektoratet og er sent søndag nat ude for at se til arbejdet på motorvejen.

Tre spor lige nu

Hvad laver alle de mennesker og maskiner, man kan se, når man kører på den vestfynske motorvej?

Det store arbejde med udvidelsen til tre spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest er så småt gået i gang.

Masser af mennesker vil få deres gang på projektet, og i denne serie kigger avisens udsendte jævnligt forbi og fortæller, hvad de arbejder med.

Udvidelsen af E20 til tre spor sker i to etaper. Først mellem Odense Vest og Gribsvad, der forventes at stå klar i slutningen af 2020. Herefter kommer strækningen mellem Gribsvad og Nr. Aaby, som efter planen vil være færdig inden udgangen af 2022

Annonce

60 centimeter forstærkning

Selvom det er midt om natten er der både hurtig og tung trafik, men den må nøjes med et enkelt spor indtil mandag morgen klokken 6. Sådan vil det blive i de næste mange nætter, hvor venstre spor vil være spærret mellem klokken 20 og 6.

Den nye asfalt skal forstærke midterrabatten og gøre vejen 60 cm bredere. Så kan trafikken senere flyttes lidt ind mod midten og givet plads til, at der kan arbejdes i nødsporet i højre side.

Arbejdet foregår på den nyere del af motorvejen, som blev bygget omkring 1985. Her er midterrabatten smallere end på den ældre del af motorvejen, oplyser Morten Due Hansen.

Selv midt om natten er der masser af trafik, så det suser godt om ørerne, når man arbejder med udvidelsen. Foto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Vemmelund igen udenfor i Middelfart

Annonce