Annonce
Fyn

Tre spor lige nu: Forurenet jord gemmes væk under orange tæppe

Det meget synlige orange net i støjvolden sikrer, at man på et senere tidspunkt kan skille den rene råjord i toppen fra den forurenede jord i bunden. Foto: Michael Bager
En 12 meter høj støjvold ved Kildebjerg på Den Fynske Motorvej er bygget af overskudsjord fra motorvejsudvidelsen.
Annonce

Kildebjerg: Bilister på Fynske Motorvej ved Kildebjerg har næsten ikke kunnet undgå at lægge mærke til den enorme jordvold, der rejser sig mod syd.

Den op til 12 meter høje bakke skal reducere støjen ind mod landsbyen Skallebølle og bygges af jord, der er blevet til overs efter udvidelsen af motorvejen med det tredje spor.

Set fra Skallebølle-siden falder voldens profil sammen med områdets konturer.

- Den passer fint ind i terrænet, lyder det fra Niels Krogh Kristensen. Han er biolog i Vejdirektoratet og er sammen med avisens udsendte taget på en lille udflugt i det nye landskab, som former sig bag motorvejen.

Annonce

Stilhed bag volden

Bortset fra lyden af et par brummende bulldozere, der er ved at lægge sidste hånd på jordarbejdet, er her helt stille. Det er svært at forestille sig, at en af Fyns mest befærdede veje ligger blot få meter væk.

Tre spor lige nu

Hvad laver alle de mennesker og maskiner, man kan se, når man kører på den vestfynske motorvej?

Det store arbejde med udvidelsen til tre spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest er godt i gang.

Masser af mennesker har deres daglige gang på projektet, og i denne serie kigger avisens udsendte jævnligt forbi og fortæller, hvad de arbejder med.

Udvidelsen af E20 til tre spor sker i to etaper. Først mellem Odense Vest og Gribsvad, der forventes at stå klar i slutningen af i år. Herefter kommer strækningen mellem Gribsvad og Nr. Aaby, som efter planen vil være færdig inden udgangen af 2022

- Alternativet havde været en seks meter høj støjskærm, men jeg synes, vi gør det miljømæssigt rigtige her ved at bruge jord, som vi ellers skulle have kørt væk, siger han.

Annonce

Tungmetaller og dækrester

Niels Krogh Kristensen forklarer, at kernen i volden er bygget af forurenet jord fra de gamle rabatter.

Set fra bagsiden går støjvolden ved Kildebjerg i ét med bakkerne i området. Volden bliver plantet til med 28 vilde blomsterarter direkte oven på den næringsfattige råjord. Foto: Michael Bager

- Hovedparten er rent jord, men noget af det er også forurenet med kulbrinter (fx olierester, red.), tungmetaller og dækrester, uddyber han.

- Vi har beregnet, at forureningen aldrig vil blive vasket ud af støjvolden. Den er desuden dækket med en meter ren råjord, så man ikke kan komme i kontakt med den.

Annonce

Skal kunne bruges igen

Overgangen mellem den forurenede jord i midten og råjorden ovenpå er markeret med et stort orange net, der tydeligt kan ses stikke ud hist og her, hvor den sidste råjord ikke er lagt på.


Alternativet havde været en seks meter høj støjskærm, men jeg synes, vi gør det miljømæssigt rigtige her ved at bruge jord, som vi ellers skulle have kørt væk.

Niels Krogh Kristensen, biolog i Vejdirektoratet


- Hvis volden engang skal fjernes, skal man kunne skille jorden ad, så den rene jord kan bruges igen, slutter Niels Krogh Kristensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Sundhedshus på giftig grund

Middelfart

76.457 biler om dagen: Efter 50 år kan Lillebæltsbroen få brug for en makker til at klare trafikpresset

Erhverv For abonnenter

Lukkede fabrik i Ringe: Nu tjener fynsk kæmpe koncern penge igen

Kerteminde

Smitten stiger i Fyns corona-hotspot - nu kommer det mobile testcenter: Se de tre steder, hvor du kan blive testet

Annonce