Annonce
Fyn

Tre spor lige nu: Dyrenes egen motorvej

Ved Gadsbøllevej er en 62 meter lang faunapassage ved at blive boret under den fynske motorvej. Foto: Michael Bager
En tunnelboremaskine sørger for, at trafikken ikke står stille, mens en faunapassage etableres under den fynske motorvej.

Vissenbjerg: Det er ikke kun bilerne, der kommer nemmere frem, når udbygningen af motorvejen på Vestfyn bliver færdig. Inden længe kan de vilde dyr også krydse den travle færdselsåre sikkert.

Det sørger Kurt Jensen og hans sjak fra M.J. Eriksson for. I disse dage er den første af to borede tunneler under motorvejen ved at blive anlagt. Det sker ved Gadsbøllevej mellem afkørslerne 54 og 55.

Lige her danner bakkerne i landskabet en naturlig tragt, og det er i bunden af denne, en 62 meter lang faunapassage er ved at blive boret mange meter under motorvejen.

Annonce

Tre spor lige nu

Hvad laver alle de mennesker og maskiner, vi kan se, mens vi kører på den vestfynske motorvej?
Det store arbejde med udvidelsen til tre spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest er så småt gået i gang. Masser af mennesker vil få deres gang på projektet, og i denne serie kigger avisens udsendte jævnligt forbi og fortæller, hvad de arbejder med.
Udvidelsen af E20 til tre spor sker i to etaper. Først mellem Odense Vest og Gribsvad, der forventes at stå klar i slutningen af 2020. Herefter kommer strækningen mellem Gribsvad og Nr. Aaby, som efter planen vil være færdig inden udgangen af 2022

Materiale sorteres på stedet

En hel lille containerby er skudt op på nordsiden af motorvejen. Fra kontrolrummet i styrecontaineren på en lille bakketop arbejder Kurt Jensen koncentreret, mens endnu et af de tre meter lange rørelementer presses ind bag borehovedet.

- Man skal ikke tage noget for givet i forhold til, hvad man kan bore ind i, siger formanden.

Han fortæller, at alt materiale, der bliver boret ud, sorteres på stedet. Og vandet fra arbejdet genanvendes.

Når arbejdet med denne faunapassage er færdig, flyttes byggepladsen halvanden kilometer længer mod vest, hvor en lignende tunnel skal bores.

Billigere end at grave

På hele anlægsstrækningen skal det bygges tre faunapassager. To af dem bliver borede rør.

- Det er billigere at bore end at grave motorvejen op. Desuden kan det laves i ét hug og helt uden at genere trafikken, forklarer Robin Højen Madsen, Vejdirektoratets projektleder på motorvejsudvidelsen.

Med et tryk på 40 tons presse tunnelelemenerne ind under motorvejen. Foto: Michael Bager
Fra kontrolrummet i styrecontaineren arbejde formand Kurt Jensen koncentreret med at styre tunnelboremaskinen. Foto: Michael Bager
Kontakten med borehovedet 40 meter længere fremme foregår med et kabel, som Casper Rasmussen løbende forlænger. Foto: Michael Bager
Et efter et presses tre meter lange stykker af rør ind under motorvejen. Niels Rasmussen er ved at gøre klar til endnu et pres. Foto: Michael Bager
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Skal vi flette vore ...

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce