Annonce
Fyn

Tre meninger: Derfor er den vestfynske jernbane vigtig

Foto: Michael Bager
Vi har spurgt de tre borgmestre i henholdsvis Odense, Middelfart og Assens Kommune, hvad de mener om anlæggelsen af en ny vestfynsk jernbane. Jernbane-arbejdet går i gang fra 2023.
Annonce

Borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen (V)

Foto: Jens Wognsen

- Det er meget vigtigt for udviklingen i Assens Kommune, at vi får klarhed om den nye jernbane. Den betyder, at der bliver bedre plads på den eksisterende jernbane, hvor vi kan arbejde på mere S-togs lignende trafik.

- Samtidig er det en sikkerhed for, at de små stationer kan bevares. Også for de mange borgere, der skal afgive jord til jernbanen, er det vigtigt at få sat årstal på. At arbejdet så først påbegyndes i 2023, kan jeg godt leve med.

Borgmester i Middelfart Kommune, Johannes Lundsfryd (S)

Foto: Peter Leth-Larsen

- Det er en ganske glimrende nyhed på mange måder. Vestfyn er en flaskehals for togtrafikken, og vi har rigtig mange bysamfund på Vestfyn, som lige nu oplever at blive sprunget lidt over. Hvis man får en vestfynsk bane, åbner man både op for hurtigere trafikafvikling, men man vil også åbne op for, at der bliver kapacitet til at etablere det fynske S-togsnet. Nemlig at man kan lave afgange på de mindre stationer hvert 20. minut på faste minuttal.

- Det vil være et kæmpe løft for den kollektive transport, hvis man for eksempel på Ejby Station har tre afgange i timen. Så vil det være relevant, både for voksne, der pendler, og unge, der skal på uddannelse, at bruge toget. I borgmesterkredsen på Fyn har vi ofte drøftet visionen om at etablere et egentligt fynsk S-togsnet fra Svendborg til Odense og fra Odense til Middelfart med 20 minutters drift og med stop på alle mindre stationer. Det der med at få oftere afgange på fast minuttal, tror jeg helt grundlæggende vil få langt flere mennesker til at bruge toget.

- Det vil både være en gevinst miljømæssigt, men også en god måde at afhjælpe trængslen på de fynske motorveje.

Borgmester i Odense Kommune, Peter Rahbæk Juel (S)

- Det er intet mindre end fremragende, at man nu kommer i gang med at realisere højhastighedsbanen over Vestfyn. Det vil betyde, at mange flere mennesker vil kunne bevæge sig imellem Odense og Fyn og Århus og Esbjerg og Sønderborg og resten af Vestdanmark. Det er en klog og bæredygtig løsning, og vil vi noget i forhold til nedbringelse af CO2, så er dét at have effektive og hurtige togforbindelser noget af det mest effektive.

- En anden vigtig pointe er, at når det nye jernbanespor ligger færdigt, så bliver der mere plads på det eksisterende jernbanespor. Det gør, at man vil kunne bruge Vestfynbanen hele vejen op til Vejle meget mere, og dermed bliver Vestfynbanen, Svendborgbanen og letbanen bundet sammen til et fynsk s-togsnet. Det vil være markant mere attraktivt for flere at bruge letbanen og lokalbanerne til og fra deres arbejdspladser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Annonce