Annonce
Erhverv

Tre markante træk ved den nye terminal

Al-Idris kolossale grab hentede to millioner kubikmeter sand. Arkivfoto: Nils Mogensen

Brødtekst

Annonce

To millioner kubikmeter sand

25.000 kvadratmeter spuns er hamret i havbunden for at indramme den nye havneterminal. Arkivfoto: Michael Bager

Der skal noget til for at lægge 400.000 kvadratmeter til en havn, og fundamentet for den nye havneterminal er to millioner kubikmeter sand. De er primært hentet i et område syd for Samsø, og de er hentet af Jan de Nul, Luxembourg, som er den ene af de to partnere i det konsortium, der udfører arbejdet. Jan de Nul er verdensomspændende og har en stor flåde af sandsugere og mandskab, der er specialister i at hente sand til havneudvidelser. Jan de Nul brugte sandsugeren Al-Idrisi under arbejdet på Lindø og sejlede stort set i døgndrift mellem havnen og de områder, som Al-Idrisi havde tilladelse til at udvinde sand fra. Sandsugeren er udstyret med en gigantisk grab, der kører hen over havbunden og skraber materialet op i skibet. Lindø port of Odense har fået en særlig tilladelse til at grave i de underjordiske grusgrave. Al-Idrisi kostede en kvart million - i døgnet.

4,45 tons spuns

Michael Nygaard (tv) og Niels Kiersgaard er begge havneingeniører og har til opgave at styre den nye havneterminal i ...ja, havn. Arkivfoto: Sugi Thiru

Den nye havneterminal er rammet ind af 25.000 kvadratmeter spuns, og det har taget sin tid og krævet sine folk at få de enorme elementer banket ned i havbunden. Hver stålplanke er 17,5 meter lang, vejer 4,45 tons og måler 1,4 meter i bredden, og de er én for én blevet hamret i havbunden efter koordinater, som forinden er udregnet af landmåleren, så rammen for havneterminalen ikke bugter sig som en fynsk landevej. Spunsen er kommet i havbunden i to tempi: de første meter er stålplanken vibreret på plads, og dernæst har en maskine med et tonstungt lod sørget for at få spunsen helt på plads. Mandskabet, som har udført spunsarbejdet, har stået på pramme i både sol, regn, kulde og en mængde blæst, men ikke for meget. I blæsevejr kan det hurtigt blive for farligt at operere med 17 meter lang spuns.

To nøglepersoner

I et beskedent kontorlokale i en gammel bygning tæt på havnebassinet og den nye terminal sidder to mænd, som er nøglepersoner i tilblivelsen af havneudvidelsen. Den ene er mere nøgleperson end den anden, for det er havneingeniør Niels Kiersgaard, der har det overordnede ansvar for, at Lindø port of Odense får den havn, Lindø port of Odense betaler 400 millioner kroner for. Over for ham sidder Michael Nygaard, der også er havneingeniør, men nyuddannet og som sådan også under Niels Kiersgaards vinger. Til opgaverne hører at sørge for, at budgettet holder, at kvaliteten af havnen bliver som lovet, og at tidsplanen for havneudvidelsen holder. De to havneingeninører laver en masse arbejde på kontoret og bag skærmen, men går også ture rundt på pladsen for med egne øjne at tjekke og følge med i byggeriet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nordfyn

Ungt ægtepar overtager kendt Bogense-spisested

Annonce