Annonce
Kerteminde

Tre måder at få sænket farten på

I Rynkeby findes der flere skarpe sving, hvor hastigheden spiller en stor faktor, da sikkerheden forbedres, hvis farten sættes en smule ned. Foto: Daniel Poulsen
Bump, chikaner og nye veje. Jesper Hempler (SF), formand for miljø-, natur- og teknikudvalget i Kerteminde, giver her tre eksempler på tiltag, der kan være med til at sænke hastigheden i Rynkeby.
Annonce

Kerteminde Kommune har i deres budgetaftaler afsat 2,1 millioner kroner til at forbedre trafiksikkerheden i Rynkeby.

Jesper Hempler (SF), formand for miljø - og teknikudvalget, mener, at 2-1-vejen, hvor cyklister og gående får ekstra plads, vil forbedre sikkerheden.

Tiltag som chikane eller bump skal også være en del af løsningen, så farten fremadrettet sænkes på Rynkeby Bygade, når trafiksikkerhedsprojektet realiseres i det kommende år.

1 2 minus 1 vej

- Når man har med smalle veje at gøre, så kan det ikke lade sig gøre at lave en cykelsti ind igennem Rynkeby. Man laver en bred cykelbane i hver side, og det betyder, at der kun er en kørebane. Hvis der så kommer modkørende, trækker man ud i siden, så man kan passere hinanden.

2 Pudebump

- Der skal laves et par fartdæmpende foranstaltninger. Det kan være pudebump eller noget i den stil, der kan få farten ned, når man kommer ind til Rynkeby. Der er selvfølgelig en fartbegrænsning på 50, men det er ikke altid, at folk overholder den, og der er bump jo med at dæmpe farten.

3 Chikaner

- Jeg vil ikke udelukke, at der kan være nogle chikaner. Men det er nødt til at være sådan, at der også kan komme store biler igennem, men man kunne godt dæmpe farten med nogle chikaner i stedet for bump, da de godt kan afgive noget lyd, så nogle gange kan det være en fordel at lave chikaner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hård dom over ghettolov: Tudetosset

Annonce