Annonce
Erhverv

Tre løsninger på vores elproblem

Man kan angribe udfordringen med at oplade elbiler på tre forskellige måder, mener Dansk Energi. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Dansk Energi har tre bud på, hvordan Danmark kan gribe problemerne med vores elnet an.

Annonce

1 Business as usual

Folketinget forholder sig passivt og lader elselskaberne fastholde det nuværende investeringsniveau. Det svarer til 29 milliarder kroner frem mod 2030. Da vil eldistributionsnettet ikke kunne levere det elbehov, danskerne har i dag med samme leveringssikkerhed, og det vil slet ikke understøtte behovet fra én million grønne biler i 2030 - og på længere sigt 3,2 millioner elbiler. Ustabilitet og strømafbrydelser vil ikke længere være et særsyn. Transportens klimaudfordring skal løses af andet end elbiler.

2 Den dyre vej

Folketinget beslutter, at elselskabernes økonomiske rammer skal udvides for at kunne håndtere elbilernes komme. Det vil koste 48 milliarder kroner frem mod 2030, og så vil elnettet forstærkes, så alle bilejere kan lade bilen på samme tidspunkt. Forbrugerne må forvente, at det bliver dyrere at få leveret en kilowatttime.

3 Den smarte vej

Folketinget fastlægger en ambitiøs strategi om, at 85 procent af opladningen af elbiler sker på tidspunkter uden for spidsbelastningen i elnettet. "Den smarte vej" koster 32 milliarder kroner frem mod 2030 og kræver, at man gør det økonomisk attraktivt og nemt for forbrugerne at spille med og være fleksible. Det giver en langt mindre stigning i elnetselskabernes investeringsbehov. Prisen for at få leveret en kilowatttime i 2030 vil formentlig være lavere end i dag.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Ejendomsmæglere afviser at annoncere for kommunens grunde: - Vi driver forretning, ikke filantropi

Annonce