Annonce
Erhverv

Tre gange F er ikke nok: De unge vil have meget mere end frokost, fitness og frugt

Generation Z er begyndt at komme ud på arbejdsmarkedet, og de stiller nye krav til lederne. Sara Bahrs beskrivelse lyder således: - En generation, hvor mobilen er vokset sammen med kroppen, og en videbegærlig generation, der hurtigt keder sig, hvis de ikke bliver motiveret. Illustration: Olivier Le Moal/Panthermedia/Ritzau Scanpix
Sara Bahr driver virksomheden Better Work, hvor der er fokus på arbejdsmiljø, og hun oplever, at mange lederne skal klædes bedre på til at kunne håndtere de unge, der er på vej ud på arbejdsmarkedet. For de stiller nogle helt nye og meget høje krav til arbejdsmarkedet.

VISSENBJERG: Der er en ny generation på vej på arbejdsmarkedet, og det er en gruppe, som mange ledere ikke er klædt godt nok på til at kunne håndtere.

Det oplever Sara Bahr, der har virksomheden Better Work.

- Førhen kom man på arbejde for at bytte tid for penge, men de unge vil noget andet med deres arbejdsliv. De kommer ikke på grund af de tre gange f: frokost, fitness og frugt. De er måske ikke ligeglade med det, men det er noget andet, de ser efter, fortæller Sara Bahr.

- De unge har meget skarpe øjne på forretningen og vil italesætte det, der ikke fungerer. De vil have medindflydelse, og de er meget opmærksomme på, hvem de får som leder.

Derfor får Sara Bahr jævnligt henvendelser fra folk, der ønsker at høre nærmere om en given virksomhed, inden de søger job. Det er ikke længere kun virksomhederne, der tager reference.

Annonce
Sara Bahr har virksomheden Better Work, hvor hun blandt andet beskæftiger sig med arbejdsmiljø, og hun opfordrer til, at ledere bliver bedre til at kommunikere. Privatfoto

Skal kunne kommunikere

Og ingen af henvendelserne har handlet om løn eller firmature.

- Alle spørger ensidigt til de psykosociale omstændigheder, og man vil have afklaret, hvad det er for en virksomhedskultur, hvilke værdier der er, og hvor vidt ledelsen er klædt på til konflikthåndtering, og at der bliver stillet spørgsmål, forklarer Sara Bahr.

Sara Bahr mener, det er vigtigt, at ledere i dag får mere fokus på kommunikation og psykologi.

- Når man vil lede andre i dag, kan det være en god idé at tage noget supplerende uddannelse i kommunikation og psykologi. En præmis i dag er at kunne kommunikere, og det er vigtigt, at det er hele ledelsen, og at det ikke kun kommer fra én person, uddyber hun.

- De unge har stor viden, for de er vokset op med Google, og de er videbegærlige. De vil have løbende samtaler om deres udviklingen af deres arbejde og vil ikke nøjes med en samtale én gang om året. Og så er det vigtigt for dem, at der er et ordentligt arbejdsmiljø.

Noget af det, der udfordrer ledere i dag, er også den kløft, der kan være mellem de forskellige generationer på en arbejdsplads.

Verdens bedste ressourcer

For i en virksomhed kan der snildt være personer, der repræsenterer både generation x, y og z med hver deres kendetegn.

Generation x, der kendetegnes ved at have et behov for at mødes fysisk, er hårdtarbejdende og vedholdende.

Generation y, der er digitale indvandrere, er omstillingsparate og er meget lidt autoritære.

Og generation z beskriver Sara Bahr som den generation, hvor mobilen er vokset sammen med kroppen, og som en videbegærlig generation, der hurtigt keder sig, hvis de ikke bliver motiveret.

- Men hvis man ser kløften som et positivt element, har man verdens bedste ressourcer i de unge, som har nogle kompetencer og de lidt ældre, som har nogle andre kompetencer og noget erfaring, siger Sara Bahr.

-Alle kan noget, og man skal skabe en virksomhedskultur, hvor det er naturligt at videndele på kryds og tværs af organisationen, uanset om man er i produktionen eller på direktionsgangen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Brøler i styrelse banede vejen for skandaleramt omskæringslæge

Fyn

Mordsigtet død i cellen: Det ved vi lige nu

Annonce