Annonce
Erhverv

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Darrin Zammit Lupi/Reuters
En stigning i aktiviteten blandt danske selskaber med transport i udlandet øger dansk energiforbrug.

Igen i 2018 steg energiforbruget blandt danske virksomheder og husholdninger, viser Danmarks Statistiks energiregnskab.

Stigningen hænger sammen med, at der er gang i hjulene. Det er især i de dele af erhvervslivet, der har med transport i udlandet at gøre, hvor energiforbruget er steget.

Det er selskaber med biler, skibe eller fly i udlandet, der er omfattet af den kategori. I alt udgør den del af dansk erhvervsliv 40 procent af det samlede energiforbrug.

Trækker man den del af erhvervslivet fra, er der marginale fald i energiforbruget i resten af erhvervslivet samt husholdningerne.

Fordi energiforbruget tit hænger sammen med, om det går godt eller skidt med økonomien, måler Danmarks Statistik også, hvor meget energi der forbruges kontra, hvor mange millioner kroner der føjes til bruttonationalproduktet (bnp).

Bnp er værdien af alle de varer og serviceydelser, der bliver produceret, fratrukket værdien af de råvarer, der er blevet brugt til at producere dem.

Danmark har siden 2010 formået at bruge 17,5 procent mindre energi på det, der svarer til det samme bruttonationalprodukt. Bedst stod det til i 2014. Siden da har den økonomiske vækst været mindre energieffekt.

- Det skyldes især det øgede energiforbrug til dansk international skibstransport, som er en energiintensiv branche, skriver Danmarks Statistik.

Fjerner man den internationale transport fra regnskabet, er den økonomiske vækst i Danmark stadig blevet mere energieffektiv siden 2014.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Politiet: Giv os flere tip om Mark

Leder For abonnenter

Utroværdig optræden af to Venstre-folk

Hvis man vil være en troværdig politiker, skal man gøre mere end at udstede nogle hastige løfter for at tækkes pressen og vælgerne. Man skal også sikre sig, at de løfter, man udsteder, bliver omsat til faktisk, praktisk virkelighed. Derfor er der grundlag for at se endog ganske kritisk på to Venstre-politikere, Bo Libergren og Herdis Hanghøi, og deres optræden i en konkret sag fra Faaborg-Midtfyn Kommune. Sagen, som er blevet beskrevet i avisen flere gange, senest i mandagsavisen, handler om en ung kvinde, der lider af muskelsvind. Kvinden havde allerede for et halvt år siden et hjælpemiddel, et såkaldt vippeleje, der var så nedslidt, at det kun var delvist funktionsdygtigt, hvilket i længden kan blive invaliderende for kvinden. Imidlertid var kommunen og regionen endt i en strid om, hvem der skulle betale de cirka 30.000 kroner, som et nyt vippeleje koster - selvom loven fastslår, at kvinden burde have haft sit hjælpemiddel uden yderligere diskussion. Det var en pinlig sag for både Faaborg-Midtfyn Kommune og for Region Syddanmark, og derfor lovede både Bo Libergren og Herdis Hanghøi, at de ville sørge for, at den 21-årige Mai-Britt Knudsen fik et nyt vippeleje, så hun også fremover kan træne sine muskler og dermed stå på sine egne ben. Det er imidlertid ikke sket. Og derfor fremstår begge Venstre-folks løfter som utroværdige. Det var godt, at de to Venstre-folk i sin tid var så hurtige til at kræve handling, for det viser, at de to engagerer sig oprigtigt i borgernes problemer. Det er til gengæld virkelig skidt, at Mai-Britt Knudsen ikke har fået sit hjælpemiddel nu, hvor der er gået et halvt år. I Danmark har vi gennemgående dygtige og sanddru politikere, som er langt mere ordholdende, end man kan få indtryk af, når man følger den offentlige debat, ikke mindst debatten på de sociale medier. Derfor vil det være klogt, at Libergren og Hanghøi får løst sagen. Altså: Løst den rigtigt. Og ikke blot løst den ved at afgive endnu et løfte. Alt andet vil være utroværdigt.

Faaborg-Midtfyn

Dommer fra arkitektkonkurrence står fast i forsvar af omstridt faaborg-bygning: Helios pirrer mine sanser

Annonce